J 2015

Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning

RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina PEVNÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ

Basic information

Original name

Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning

Name in Czech

Náhradní prarodiče jako aktéři mezigeneračního učení

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00081570

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

mezigenerační učení; senior; role prarodičů; náhraní prarodičovství; kvalitativní výzkum

Keywords in English

intergenerational learning; senior; grandparent roles; surrogate grandparenthood; qualitative research

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2016 15:25, Mgr. Marie Skřivanová

Abstract

V originále

Current social changes that also affect the situation in the Czech Republic have raised considerable interest in intergenerational learning and in the senior generation as participants in it. The very forms that the lives of seniors assume are undergoing radical changes, as is their role in the family. In addition to the grandparent role lived within the biological family, in which an individual becomes a grandparent at the moment their children become parents, there are alternative grandparent roles. One example of this is "surrogate grandparenthood," i.e. one reflecting a social rather than biological relationship between the child and the senior. In the present text, we link the topic of intergenerational learning and surrogate grandparenthood. The questions we asked were: How does intergenerational learning take place? What is the role of surrogate grandmothers as actors in the process of intergenerational learning? What is the content of this learning, i.e. what is transmitted within intergenerational learning? What are the methods used in this kind of learning? To qualify as intergenerational learning in our study, learning had to take place between the surrogate grandmother and the mother in the family where the surrogate grandparenting was provided.

In Czech

Současné společenské změny, které ovlivňují také situaci v České republice, výrazným způsobem posílily zájem o mezigenerační učení a také generaci seniorů jako jeho aktérů. Právě podoba života seniorů a jejich role v rodině prochází zásadní změnou. Vedle prarodičovské role žité v rámci biologické rodiny, kdy se jedinec stává prarodičem v momentu, kdy se jeho děti staly rodiči, se dnes můžeme setkat i s prarodičovskou rolí žitou alternativním způsobem. Jedním z příkladů je tzv. náhradní prarodičovství, tedy takové, které mezi dítětem a seniorem vzniká na základě vazby nikoli biologické, ale sociální. V předkládaném textu se snažíme spojit obě uvedená témata, tedy mezigenerační učení a náhradní prarodičovství. Klademe si otázku, jak je mezigenerační učení realizováno, jaká je role náhradních babiček jako aktérek v procesu mezigeneračního učení, co je jeho obsahem, tedy co je v rámci mezigeneračního učení předáváno. V neposlední řadě také zjišťujeme metody, jež jsou v rámci tohoto učení používané.

Links

GA13-07234S, research and development project
Name: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments