RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina PEVNÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 20, No 4, p. 85-107. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2015-4-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Surrogate Grandparents as Actors in Intergenerational Learning
Name in Czech Náhradní prarodiče jako aktéři mezigeneračního učení
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zuzana VAŘEJKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081570
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2015-4-6
Keywords (in Czech) mezigenerační učení; senior; role prarodičů; náhraní prarodičovství; kvalitativní výzkum
Keywords in English intergenerational learning; senior; grandparent roles; surrogate grandparenthood; qualitative research
Tags mzok, rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 23/3/2016 15:25.
Abstract
Current social changes that also affect the situation in the Czech Republic have raised considerable interest in intergenerational learning and in the senior generation as participants in it. The very forms that the lives of seniors assume are undergoing radical changes, as is their role in the family. In addition to the grandparent role lived within the biological family, in which an individual becomes a grandparent at the moment their children become parents, there are alternative grandparent roles. One example of this is "surrogate grandparenthood," i.e. one reflecting a social rather than biological relationship between the child and the senior. In the present text, we link the topic of intergenerational learning and surrogate grandparenthood. The questions we asked were: How does intergenerational learning take place? What is the role of surrogate grandmothers as actors in the process of intergenerational learning? What is the content of this learning, i.e. what is transmitted within intergenerational learning? What are the methods used in this kind of learning? To qualify as intergenerational learning in our study, learning had to take place between the surrogate grandmother and the mother in the family where the surrogate grandparenting was provided.
Abstract (in Czech)
Současné společenské změny, které ovlivňují také situaci v České republice, výrazným způsobem posílily zájem o mezigenerační učení a také generaci seniorů jako jeho aktérů. Právě podoba života seniorů a jejich role v rodině prochází zásadní změnou. Vedle prarodičovské role žité v rámci biologické rodiny, kdy se jedinec stává prarodičem v momentu, kdy se jeho děti staly rodiči, se dnes můžeme setkat i s prarodičovskou rolí žitou alternativním způsobem. Jedním z příkladů je tzv. náhradní prarodičovství, tedy takové, které mezi dítětem a seniorem vzniká na základě vazby nikoli biologické, ale sociální. V předkládaném textu se snažíme spojit obě uvedená témata, tedy mezigenerační učení a náhradní prarodičovství. Klademe si otázku, jak je mezigenerační učení realizováno, jaká je role náhradních babiček jako aktérek v procesu mezigeneračního učení, co je jeho obsahem, tedy co je v rámci mezigeneračního učení předáváno. V neposlední řadě také zjišťujeme metody, jež jsou v rámci tohoto učení používané.
Links
GA13-07234S, research and development projectName: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments
PrintDisplayed: 24/8/2024 14:57