C 2015

Jak učitelé mateřských škol vnímají edukační realitu

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Jak učitelé mateřských škol vnímají edukační realitu

Name (in English)

How kindergarten teachers perceive educational reality

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Zlín, Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, p. 37-48, 12 pp. Předškolní a primární výchova a vzdělávání 373.2/3, 2015

Publisher

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086593

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7454-555-9

Keywords (in Czech)

profesní vidění; učitel mateřské školy; videonahrávky

Keywords in English

professional vision; kindergarten teacher; video

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2016 12:29, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola si klade za cíl seznámit čtenáře s fenoménem profesního vidění. Zabývá se tím, jak vnímání vzdělávací reality ovlivňuje rozhodování učitele mateřské školy a jeho jednání. Vnímání vzdělávací reality souvisí s reflektivními dovednostmi. Ty se stávají důležitou součástí diskurzu o profesionalitě učitele. V kapitole jsou zachyceny výsledky výzkumu zaměřeného na zjištění oblastí, kterých si všímají učitelé mateřských škol s různou délkou praxe a různou úrovní dosaženého vzdělání.

In English

Chapter aims to familiarize the reader with the phenomenon of professional vision. It looks at how the perception of the educational reality affects the decision kindergarten teacher and his actions. Perception of educational properties associated with reflective skills. They have become an important part of the discourse on teacher professionalism. The chapter recorded the results of research aimed at finding areas which attract teachers of kindergartens with different length of service and levels of educational attainment.