p 2016

Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela

Basic information

Original name

Jan Jiří Etgens a Dionýsius Strauss: Nový pohled na barokní skicář "Marat Icones"

Name (in English)

Jan Jiří Etgens and Dionýsius Strauss: New Interpretation of the baroque sketch-book "Marat Icones"

Authors

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

přednáška v Ústavu dějin umění AV ČR v rámci cyklu přednášek Collegium historiae artium, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00087814

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; skicář; skicář "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce

Keywords in English

Jan Jiří Etgens; Dionýsius Strauss; sketch-book; sketch-book "Marat Icones"; Rajhrad; Hradisko u Olomouce

Tags

rivok
Změněno: 18/2/2016 18:48, Mgr. Michaela Šeferisová Loudová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Barokní skicář řádového malíře a concettisty, premonstráta Dionýsia Strausse (1660-1720) obsahuje kresby a grafické listy. Podle dosavadního bádání získal Strauss skicář během svého pobytu v Římě (1691-1692), a to již s různými kresbami, jejichž autoři jsou hledáni v okruhu Carla Marattiho (1625-1713) a Giovanniho Battisty Gaulliho, zvaného il Baciccio (1639-1709). Po návratu si Strauss do skicáře zapisoval své vlastní ikonografické programy a pořizoval vlastní kresby. Na základě poslední analýzy Straussova alba se však zdá, že tuto původní interpretaci bude třeba, při nejmenším částečně, revidovat. Důvodem jsou nová autorská připsání některých kreseb, která přirozeně vedou i k přehodnocení interpretace celého alba, jeho původu a utváření.

In English

The baroque sketch-book of the Premonstratensian order painter and creator of iconographic programmes, Dionýsius Strauss (1660-1720) includes various sketches and engravings. According to the former research, Strauss obtained the sketch-book in Rome during his study stay (1691-1692). In the sketch-book, there should be various sketches, whose authors are searched in the circle of Carlo Maratti (1625-1713) and Giovanni Battista Gaulli – Il Baciccio (1639-1709). After his return, Strauss wrote his own iconographic programmes and drew his own sketches in this sketch-book. Based on our analysis of Strauss sketch-book, this interpretation should be revised. The reason for this reinterpretation is a new authorship of some drawings, which leads also to reinterpretation of the whole sketch-book.

Links

GB14-36521G, research and development project
Name: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání
Displayed: 17/11/2024 09:58