V originále
Barokní skicář řádového malíře a concettisty, premonstráta Dionýsia Strausse (1660-1720) obsahuje kresby a grafické listy. Podle dosavadního bádání získal Strauss skicář během svého pobytu v Římě (1691-1692), a to již s různými kresbami, jejichž autoři jsou hledáni v okruhu Carla Marattiho (1625-1713) a Giovanniho Battisty Gaulliho, zvaného il Baciccio (1639-1709). Po návratu si Strauss do skicáře zapisoval své vlastní ikonografické programy a pořizoval vlastní kresby. Na základě poslední analýzy Straussova alba se však zdá, že tuto původní interpretaci bude třeba, při nejmenším částečně, revidovat. Důvodem jsou nová autorská připsání některých kreseb, která přirozeně vedou i k přehodnocení interpretace celého alba, jeho původu a utváření.
In English
The baroque sketch-book of the Premonstratensian order painter and creator of iconographic programmes, Dionýsius Strauss (1660-1720) includes various sketches and engravings. According to the former research, Strauss obtained the sketch-book in Rome during his study stay (1691-1692). In the sketch-book, there should be various sketches, whose authors are searched in the circle of Carlo Maratti (1625-1713) and Giovanni Battista Gaulli – Il Baciccio (1639-1709). After his return, Strauss wrote his own iconographic programmes and drew his own sketches in this sketch-book. Based on our analysis of Strauss sketch-book, this interpretation should be revised. The reason for this reinterpretation is a new authorship of some drawings, which leads also to reinterpretation of the whole sketch-book.