HORKÁ, Hana and Veronika RODOVÁ. Učitel jako iniciátor rozvoje prožitku, zkušenosti a tvořivosti v mateřské škole (The teacher as an initiator of development of experiential and creativity-based learning in pre-school education). In Adriana Wiegerová a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. první. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015, p. 58-73. 10 publikace ve vědecké edici Pedagogika. ISBN 978-80-7454-555-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitel jako iniciátor rozvoje prožitku, zkušenosti a tvořivosti v mateřské škole
Name (in English) The teacher as an initiator of development of experiential and creativity-based learning in pre-school education
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Veronika RODOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Zlín, Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula, p. 58-73, 16 pp. 10 publikace ve vědecké edici Pedagogika, 2015.
Publisher Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086610
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7454-555-9
Keywords (in Czech) Učení orientované na dítě; didaktický konstruktivismus; prožitkové učení; pedagogické dílo; živý obraz; hra; psychosomatická jednota; případová studie
Keywords in English learning oriented child; didactic constructivism; experiential learning; pedagogical work; still picture; play; psychosomatic unity; case study
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 22/3/2016 09:54.
Abstract
Případová studie přináší příklady z výchovně vzdělávací práce v mateřské škole. Ukazuje, jak děti poznávají skrze vlastní činnosti, které garantuje učitel jako autor výukového celku. Výukový celek představuje pedagogické dílo, založené na promyšleném strukturování výuky, respektu k dětskému vnímání světa, na tvořivosti a práci s detaily. Popis konkrétních výukových situací, v nichž děti pracují formou živých obrazů, fungujících na principu psychosomatické jednoty těla, dokládá specifické nároky na práci učitele při vedení výuky založené na prožitku.
Abstract (in English)
Case study provides examples of educational work in kindergarten. It shows how children learn through their own actions, which guarantees the teacher as the author of an educational whole. Educational unit represents a pedagogical work, based on a sophisticated structuring of education, respect for the child's perception of the world, creativity and detailed work. Description of specific teaching situations in which children work in the form of still pictures, the mechanism of psychosomatic unity of body, demonstrates the specific demands of the job teachers in conducting lessons based on experience.
Links
MUNI/A/1317/2014, interní kód MUName: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/4/2024 09:54