Detailed Information on Publication Record
2015
Film – náš pomocník. Studie o (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let
ČESÁLKOVÁ, Lucie, Dominika BÄUCHELOVÁ, Veronika JANČOVÁ, Jana KOKEŠOVÁ, Barbora LIGASOVÁ et. al.Basic information
Original name
Film – náš pomocník. Studie o (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let
Name (in English)
Film – Our Helper. Studies on Useful/less/ness of Czech Short Film of the 1950s
Authors
ČESÁLKOVÁ, Lucie, Dominika BÄUCHELOVÁ, Veronika JANČOVÁ, Jana KOKEŠOVÁ, Barbora LIGASOVÁ, Eliška MALEČKOVÁ, Soňa MORGENTHALOVÁ, Barbora RUDINSKÁ, Kateřina ŠARDICKÁ and Klára VÁRADI
Edition
1. vyd. Brno, 328 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 438, 2015
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-8057-7
Tags
Změněno: 9/12/2016 17:00, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Kolektivní monografie shrnuje výsledky bádání studentů Ústavu filmu a AV kultury FF MU v Brně v oblasti českého krátkého filmu 50. let. Studie zaměřené na dílčí oblasti průmyslového, zemědělského, branného, sportovního, kulturního a dalších druhů filmů rozebírají kulturně-politické i ekonomické podmínky vzniku tohoto typu tvorby, její tematické sepětí s požadavky zadavatelů (zejména státu) a vztah k dalším médiím, která zadávající instituce využívaly k šíření stejného typu sdělení. Vedle kontextu je rozbírána též rétorická a stylistická rovina jednotlivých snímků. Dva z textů se soustředí na specifická distribuční okna, do nichž krátké filmy vstupovaly, a to Filmovou lidovou univerzitu a kina Čas. Dílčí texty mimo jiné dokazují, že i přes programovost a plánovaní se většinu kulturně-politických záměrů zadavatelům nedařilo v praxi uplatnit tak, jak se předpokládalo. Studie bilancují ideologický, ekonomický a zábavní potenciál krátkého filmu, a dokládají, v jakých případech se který z nich prosadil a tedy i to, do jaké míry snímky chápané jako užiteční služebníci skutečně užitečné byly.
In English
The collective monograph summarizes the results of the research in the history of the Czech short film of the 1950s, conducted by students of the Department of Film Studies and Audiovisual Culture at Faculty of Arts, Masaryk University in Brno. Studies focusing on particular areas of industrial, agricultural, army, sports, cultural and other kinds of films discuss the cultural-political and economic conditions of developing this type of work, a thematic link with the requirements of the contracting authorities (especially the state), and their relation to other media that contracting institutions used to spread the same type of message. Besides the context, the essays examine also rhetorical and stylistic features of films. Two of the texts focus on specific distribution windows which short films entered namely the People's Film University of and cinemas called Čas (Time). Among others, these texts show that despite the programmatic approach the authorities failed to apply its cultural policy as expected. Studies balance ideological, economical and entertaining potential of short films, a show in which cases which one of them pushed and thus to what extent films understood as useful servants were really helpful.