TŮMA, František. Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum. Online. Cizí jazyky. Univerzita Karlova, 2016, roč. 59, č. 2, s. 3-12. ISSN 1210-0811. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum
Název anglicky Using the mother tongue in foreign language teaching: What the research shows and does not show
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Cizí jazyky, Univerzita Karlova, 2016, 1210-0811.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00089409
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky interakce ve třídě; mateřský jazyk; cizí jazyk; jazykové vyučování; střídání kódů
Klíčová slova anglicky classroom interaction; mother tongue; foreign language; language teaching; code-switching
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 16. 2. 2016 17:21.
Anotace
Studie pojednává o roli mateřského a cizího jazyka ve výuce angličtiny. V empirickém výzkumu bylo analyzováno 13 videonahrávek hodin angličtiny vedených učiteli experty s cílem kvantifikovat používání angličtiny a češtiny. Jak ukazuje srovnání s výsledky obdobného výzkumu, angličtina byla používána častěji v hodinách učitelů expertů, avšak i čeština byla v jejich výuce přítomna. Výstupy vykazují značné rozdíly mezi jednotlivými výsledky, což může vzbuzovat otázky o vhodnosti použité metody. Na konci studie jsou navrženy jiné výzkumné postupy.
Anotace anglicky
The present study discusses the role of the mother tongue and English in English as a foreign (EFL) classes. In the empirical research, 13 video-taped lessons taught by expert EFL teachers were analyzed to quantify the use of English and Czech. As the comparison with the results of a similar study shows, English was more dominant in the expert teachers’ lessons, yet Czech was also present in the classes. The outcomes display a considerable variation, which raises questions about the adequacy of the methods used. Alternative research procedures are suggested at the end of the study.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 16:24