J 2016

Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum

TŮMA, František

Basic information

Original name

Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum

Name (in English)

Using the mother tongue in foreign language teaching: What the research shows and does not show

Authors

TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Cizí jazyky, Univerzita Karlova, 2016, 1210-0811

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00089409

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

interakce ve třídě; mateřský jazyk; cizí jazyk; jazykové vyučování; střídání kódů

Keywords in English

classroom interaction; mother tongue; foreign language; language teaching; code-switching

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2016 17:21, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie pojednává o roli mateřského a cizího jazyka ve výuce angličtiny. V empirickém výzkumu bylo analyzováno 13 videonahrávek hodin angličtiny vedených učiteli experty s cílem kvantifikovat používání angličtiny a češtiny. Jak ukazuje srovnání s výsledky obdobného výzkumu, angličtina byla používána častěji v hodinách učitelů expertů, avšak i čeština byla v jejich výuce přítomna. Výstupy vykazují značné rozdíly mezi jednotlivými výsledky, což může vzbuzovat otázky o vhodnosti použité metody. Na konci studie jsou navrženy jiné výzkumné postupy.

In English

The present study discusses the role of the mother tongue and English in English as a foreign (EFL) classes. In the empirical research, 13 video-taped lessons taught by expert EFL teachers were analyzed to quantify the use of English and Czech. As the comparison with the results of a similar study shows, English was more dominant in the expert teachers’ lessons, yet Czech was also present in the classes. The outcomes display a considerable variation, which raises questions about the adequacy of the methods used. Alternative research procedures are suggested at the end of the study.

Links

EE2.3.30.0009, research and development project
Name: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci