Detailed Information on Publication Record
2016
Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum
TŮMA, FrantišekBasic information
Original name
Používání mateřštiny ve výuce cizího jazyka: co (ne)ukazuje výzkum
Name (in English)
Using the mother tongue in foreign language teaching: What the research shows and does not show
Authors
TŮMA, František (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Cizí jazyky, Univerzita Karlova, 2016, 1210-0811
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00089409
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
interakce ve třídě; mateřský jazyk; cizí jazyk; jazykové vyučování; střídání kódů
Keywords in English
classroom interaction; mother tongue; foreign language; language teaching; code-switching
Tags
Reviewed
Změněno: 16/2/2016 17:21, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Studie pojednává o roli mateřského a cizího jazyka ve výuce angličtiny. V empirickém výzkumu bylo analyzováno 13 videonahrávek hodin angličtiny vedených učiteli experty s cílem kvantifikovat používání angličtiny a češtiny. Jak ukazuje srovnání s výsledky obdobného výzkumu, angličtina byla používána častěji v hodinách učitelů expertů, avšak i čeština byla v jejich výuce přítomna. Výstupy vykazují značné rozdíly mezi jednotlivými výsledky, což může vzbuzovat otázky o vhodnosti použité metody. Na konci studie jsou navrženy jiné výzkumné postupy.
In English
The present study discusses the role of the mother tongue and English in English as a foreign (EFL) classes. In the empirical research, 13 video-taped lessons taught by expert EFL teachers were analyzed to quantify the use of English and Czech. As the comparison with the results of a similar study shows, English was more dominant in the expert teachers’ lessons, yet Czech was also present in the classes. The outcomes display a considerable variation, which raises questions about the adequacy of the methods used. Alternative research procedures are suggested at the end of the study.
Links
EE2.3.30.0009, research and development project |
|