BUDÍNOVÁ, Irena. Možnosti rozvoje geometrických pojmů u matematicky nadaných žáků na 1. stupni ZŠ (Possibilities of the Development of Geometrical Concepts in Mathematically Gifted Pupils at Primary School). Svět nadání. Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2015, IV., No 2, p. 11-37. ISSN 1805-7217.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti rozvoje geometrických pojmů u matematicky nadaných žáků na 1. stupni ZŠ
Name (in English) Possibilities of the Development of Geometrical Concepts in Mathematically Gifted Pupils at Primary School
Authors BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Svět nadání, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2015, 1805-7217.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086665
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) geometrické myšlení; nadaní žáci
Keywords in English geometrical thinking; talented pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Irena Budínová, Ph.D., učo 15471. Changed: 21/3/2016 10:11.
Abstract
Nadaní žáci potřebují v geometrii více, než se uvádí v kurikulárním dokumentu Rámcový vzdělávací program (RVP). Potřebují rozvíjet schopnost geometrického uvažování, potřebují podnětné činnosti, které jim umožní pracovat s prostorovými objekty a řešit různé otevřené problémy. Rozvoj geometrického myšlení je dlouhodobá záležitost a vyžaduje neformální setkávání žáků s geometrickými pojmy a jejich vlastnostmi. Velmi důležité jsou přitom první roky školní docházky a také léta předškolní, kdy dochází k rozvoji intuitivního vnímání okolního světa. V příspěvku ukážeme na několika případových studiích, jaké jsou možnosti rozvoje geometrického myšlení nadaných žáků prvního stupně a mateřské školy prostřednictvím úloh, které jsou pro ně dostatečně stimulující. Výsledek vznikl v rámci výzkumu mimořádně matematicky nadaných žáků.
Abstract (in English)
Talented pupils need in geometry more than the Frame educational program requires. They need to develop geometric thinking, they need stimulating activities that enable them to work with spatial objects and to solve several open-ended problems. Developing geometrical thinking is a long-term path and requires an informal encounter of pupils with geometrical concepts and their properties. The first years of education are very essential because intuitive perceiving of the world is developed. In this study, we show possibilities of developing geometric thinking of talented pupils by tasks which are stimulating enough for them. The outcome arrised in the frame of research of extraordinary mathematically talented pupils.
PrintDisplayed: 28/7/2024 00:15