D 2015

Geometrické aktivity podporující přirozený rozvoj geometrických pojmů

BUDÍNOVÁ, Irena

Basic information

Original name

Geometrické aktivity podporující přirozený rozvoj geometrických pojmů

Name (in English)

Activities in Geometry that Naturally Develop Geometric Concept

Authors

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 9. didaktická konference s mezinárodní účastí, p. 42-46, 5 pp. 2015

Publisher

PdF MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086696

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8143-7

Keywords (in Czech)

Rovinná geometrie; geometrické pojmy; případová studi

Keywords in English

Plane geometry; geometric cocncepts; case study

Tags

Reviewed
Změněno: 21/3/2016 10:09, Mgr. Irena Budínová, Ph.D.

Abstract

V originále

Prostorová představivost je důležitá pro každého z nás. Abychom u dětí rozvíjeli prostorovou představivost, musíme jim nabízet mnoho zkušeností, které zohledňují geometrické vztahy. Jedna z aktivit, která pracuje s geometrickými vztahy, je popsána v příspěvku. Ukazujeme, jak žáci prvního stupně ZŠ pracují s geometrickými pojmy a jak dokáží pomocí vlastního autonomního jazyka popisovat realitu. Činnost může být přínosná pro motivaci v hodinách geometrie. Výsledek vznikl v rámci výzkumu rozvoje prostorové představivosti žáků.

In English

Spatial sense is an essential part of every person’s life. To develop spatial sense, we must have many experiences that focus on geometric relationships. One of activities that work with geometry relationships is described in the contribution. We show how children of the first degree work with geometric concepts and how they use their autonomous language to describe reality. The activity can be helpful for motivation in geometry lessons. The outcome arrised in the frame of research with development of spatial sense.