ŠUTOVÁ, Michaela. Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek (Textbooks of Physics from boys and girls point of view). In Monika Šindelková (ed.). Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2015, p. 68-77. ISBN 978-80-210-8136-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Name in Czech Fyzikální učebnice z pohledu chlapců a dívek
Name (in English) Textbooks of Physics from boys and girls point of view
Authors ŠUTOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Moderní trendy ve vyučování, matematiky a přírodovědných předmětů V, p. 68-77, 10 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086727
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8136-9
Keywords (in Czech) Učebnice; čtení učebnic; eye-tracking; fyzika
Keywords in English Textbooks; reading of textbooks; eye-tracking; physics
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Michaela Drexler, učo 350140. Changed: 29/3/2016 17:13.
Abstract
Tento příspěvek popisuje vnímání, čtení a způsob procházení tří vybraných učebnic fyziky žáky (n = 12) základních škol. Výzkum se přitom zaměřuje a poukazuje na rozdíly mezi chlapci a dívkami. V rámci každé učebnice byla vybrána kapitola o spalovacích motorech. Jako výzkumná metoda umožňující srovnání byla využita metoda eye-trackingu za pomoci přístroje SMI RED 250 a následně také hloubkového rozhovoru. Výstupy příspěvku ukazují zmiňované rozdíly ve vnímání učebnic a práci s nimi mezi chlapci a dívkami. Naznačují také možné úpravy fyzikálních učebnice, které by mohly zvýšit efektivitu (čtenost a srozumitelnost) při výuce fyziky. Výzkum byl realizován v průběhu října 2015.
Abstract (in English)
This paper describes perception, reading and way of browsing of three selected textbooks of Physics by students (n = 12) of elementary school. The survey focuses and points to differences between boys and girls and it was realized in the course of October 2015. We have used a chapter describing combustion engine in each of textbook. We have used the eye-tracking (SMI RED 250 device) method followed by in-depth interview as a research method allowing that comparison. This paper presents results showing some differences between boys and girls in perception and work with textbooks. We propose some possible adjustment of textbooks of Physics that could increase the effectivity (reading and understandable) of the education process.
PrintDisplayed: 27/7/2024 23:54