k 2015

Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti

SHMIDT, Victoria and Petra ODEHNALOVÁ

Basic information

Original name

Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti

Name in Czech

Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti

Name (in English)

THE POSTSOCIALIST STRATEGIES TO INTEGRATE THE ROMA INTO MAINSTREAM EDUCATION: STILL THE CASE OF EPISTEMIC INJUSTICE?

Authors

SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution) and Petra ODEHNALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Dvanáctý ročník Hradeckých dnů sociální práce, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00081608

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

edukace; právo; Romové; segregace; epistemologická nespravedlnost

Keywords in English

education; right; Roma; segregation; epistemic injustice
Změněno: 17/3/2016 21:09, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Abstract

V originále

Aktivismus usilující o integraci Romů, iniciovaný mezinárodními neziskovými organizacemi, je předmětem revize mezi kriticky uvažujícími vědci, kteří si uvědomují nejrůznější nedostatky v implementaci usnesení Evropské unie o právech Romů. Kritici zdůrazňují diskontinuitu národní a mezinárodní politiky typickou pro litigaci veřejného zájmu. Veřejné kampaně dle expertů reprodukují melodramatická klišé, která zjednodušují důsledky segregace. Nicméně při soustředění na konkrétní strategie a jejich mezery zůstává kritická revize neucelená a rozhodně vyžaduje systematičtější přístup ke strategiím aktivistů. Společný všem strategiím je důraz na dialog s autoritami na různých úrovních, který predisponuje aktivisty k posílení jejich důvěryhodnosti a tvorbě argumentů přijatelných pro úředníky. Romové tak zůstávají na okraji těchto činností, jako příjemci asistence, stále odcizení od znalosti svých vlastních potřeb a cest k zajišťování svých práv (Ruiz 2005). Ale je prevence segregace dostatečná k delegitimaci procedur, relevantních stereotypů a “zabudování” Romů do dalších, více spolehlivých a potenciálně integrativních procedur? Výzkumnou otázkou je “Jak kriticky revidovat historický kontext současné epistemologické marginalizace Romů za účelem implementace změny a pluralizace diskurzivního prostoru věnovaného obnovení spravedlnosti pro Romy?”

In English

Leading the socialist legacy to the placement of Roma children into special schools significantly simplifies the recognition of past and the strategies towards its overcoming. Unsuccessful pressure under the Czech authorities from international bodies towards decreasing number of Roma students in special schools can be partially explained by the necessity to transform the continuity of procedures established during the socialist period as well as revise the approaches to understanding the right to education. Typical of international prescriptions, exhausting the issue of education by the task to ensure human capital of Roma students prevents from discussions about the own Roma attitudes to the education for them. This focus on authorities and educators continues the socialist tradition to keep the Roma away from the access to epistemic justice – the ability to understand their own situation and share their opinion.

Links

GA15-10625S, research and development project
Name: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Czech Science Foundation