Detailed Information on Publication Record
2015
Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti
SHMIDT, Victoria and Petra ODEHNALOVÁBasic information
Original name
Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti
Name in Czech
Postsocialistické strategie integrace Romů do hlavního vzdělávacího proudu: stále případ epistemologické nespravedlnosti
Name (in English)
THE POSTSOCIALIST STRATEGIES TO INTEGRATE THE ROMA INTO MAINSTREAM EDUCATION: STILL THE CASE OF EPISTEMIC INJUSTICE?
Authors
SHMIDT, Victoria (643 Russian Federation, guarantor, belonging to the institution) and Petra ODEHNALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Dvanáctý ročník Hradeckých dnů sociální práce, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00081608
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
edukace; právo; Romové; segregace; epistemologická nespravedlnost
Keywords in English
education; right; Roma; segregation; epistemic injustice
Změněno: 17/3/2016 21:09, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
V originále
Aktivismus usilující o integraci Romů, iniciovaný mezinárodními neziskovými organizacemi, je předmětem revize mezi kriticky uvažujícími vědci, kteří si uvědomují nejrůznější nedostatky v implementaci usnesení Evropské unie o právech Romů. Kritici zdůrazňují diskontinuitu národní a mezinárodní politiky typickou pro litigaci veřejného zájmu. Veřejné kampaně dle expertů reprodukují melodramatická klišé, která zjednodušují důsledky segregace. Nicméně při soustředění na konkrétní strategie a jejich mezery zůstává kritická revize neucelená a rozhodně vyžaduje systematičtější přístup ke strategiím aktivistů. Společný všem strategiím je důraz na dialog s autoritami na různých úrovních, který predisponuje aktivisty k posílení jejich důvěryhodnosti a tvorbě argumentů přijatelných pro úředníky. Romové tak zůstávají na okraji těchto činností, jako příjemci asistence, stále odcizení od znalosti svých vlastních potřeb a cest k zajišťování svých práv (Ruiz 2005). Ale je prevence segregace dostatečná k delegitimaci procedur, relevantních stereotypů a “zabudování” Romů do dalších, více spolehlivých a potenciálně integrativních procedur? Výzkumnou otázkou je “Jak kriticky revidovat historický kontext současné epistemologické marginalizace Romů za účelem implementace změny a pluralizace diskurzivního prostoru věnovaného obnovení spravedlnosti pro Romy?”
In English
Leading the socialist legacy to the placement of Roma children into special schools significantly simplifies the recognition of past and the strategies towards its overcoming. Unsuccessful pressure under the Czech authorities from international bodies towards decreasing number of Roma students in special schools can be partially explained by the necessity to transform the continuity of procedures established during the socialist period as well as revise the approaches to understanding the right to education. Typical of international prescriptions, exhausting the issue of education by the task to ensure human capital of Roma students prevents from discussions about the own Roma attitudes to the education for them. This focus on authorities and educators continues the socialist tradition to keep the Roma away from the access to epistemic justice – the ability to understand their own situation and share their opinion.
Links
GA15-10625S, research and development project |
|