BERÁNEK, Jaroslav. Spirály v matematice. In Jiřina Novotná. Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV. první. Brno: Masarykova Univerzita, 2015, s. 5-15. ISBN 978-80-210-8146-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Spirály v matematice
Název anglicky Spirals in mathematics
Autoři BERÁNEK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV, od s. 5-15, 11 s. 2015.
Nakladatel Masarykova Univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00086728
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-8146-8
Klíčová slova česky Délka křivky; určitý integrál; Archimédova spirála; logaritmická spirála; hyperbolická spirála; Fermatova spirála
Klíčová slova anglicky Length of curve; definite integral; spiral of Archimedes; logarithmic spiral; hyperbolic spiral; Fermat spiral
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Změněno: 20. 2. 2016 07:44.
Anotace
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na základní škole a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů matematiky. Příspěvek obsahuje náměty pro motivaci ve vyučování matematice, úzce související s možnostmi výzkumného přístupu studentů. Nejprve je popsáno několik příkladů matematických spirál včetně historických poznámek, dále jsou uvedeny rovnice těchto spirál v polárních souřadnicích i parametricky. Závěrem jsou pomocí integrálního počtu odvozeny vztahy pro jejich délky.
Anotace anglicky
The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of elementary school teaching of mathematics in connection with improvement of university education of future teachers of mathematics. The article contains a few topics for motivation in the Mathematics teaching which are closely related to the possibilities of students´ research approach. Firstly, there are described several examples of mathematical spirals including historical remarks, further there are given these spirals´ equations in polar coordinates and in parametric formulations as well. In the conclusion there are derived the formulas for their lengths with the help of the integral calculus.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 01:45