HORÁKOVÁ, Radka. Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy (Support for children with severe hearing impairment in the inclusive settings of nursery and elementary schools). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 247-260, 13 pp. ISBN 978-80-210-8093-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy
Name in Czech Podpora dětí s těžkým sluchovým postižením v inkluzivním prostředí mateřské a základní školy
Name (in English) Support for children with severe hearing impairment in the inclusive settings of nursery and elementary schools
Authors HORÁKOVÁ, Radka.
Edition první. Brno, Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma, p. 247-260, 13 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8093-5
Keywords (in Czech) dítě se sluchovým postižením; sluchadla; kochleární implantát; FM systém; hluk; vzdálenost; vývojové škály; test Lingových zvuků; FM ChIP.
Keywords in English child with hearing impairment; cochlear implant; FM technology; noise; distance; scales of development; Ling six sound test; FM ChIP.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Radka Horáková, Ph.D., učo 22250. Changed: 16/3/2016 14:35.
Abstract
Zpracovaná kapitola se zabývá možnostmi podpory dítěte s těžkým sluchovým postižením v prostředí mateřské a základní školy hlavního vzdělávacího proudu. Podpora je v tomto ohledu chápána dvěma způsoby - podpora technická v podobě kompenzačních pomůcek a podpora personální v podobě spolupracujících pedagogů a rodičů dítěte. V rámci kapitoly jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které se realizovalo ve třech fázích v časovém rozmezí leden 2013 - říjen 2015. Dominantním cílem šetření bylo zhodnocení přínosu kochleárního implantátu a FM systému a hodnocení úrovně jazykových dovedností dítěte předškolního a mladšího školního věku. Pro tento účel byly využity následující nástroje pro hodnocení: vývojové škály společnosti Cochlear, test Lingových zvuků a FM ChIP.
Abstract (in English)
The chapter deals with the possibilities of the support of the child with profound hearing loss in the mainstream educational system - both preschool and primary school. The assistance in this case is understood in two ways: firstly as a technical support - with the use of assistive device, secondly personal support - cooperative teachers and child´s parents. Within the Framework of the chapter there are presented qualitative research outcomes carried out ranging from January 2013 till October 2015. The dominant goal of the research was the cochlear implant and the FM system contribution and overall evaluation of the language abilities level of the preschool child and primary school pupil. The following evaluation tools were applied the developmental scales - Cochlear, the Ling 6 sounds test and FM ChIP.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:10