SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ and Dušan KLAPKO. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody (Cookbook for lectors of experientially oriented courses, or we are (Not)cooking just with water). ISBN 978-80-210-8149-9. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-8149-2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody
Name (in English) Cookbook for lectors of experientially oriented courses, or we are (Not)cooking just with water
Authors SOJÁK, Petr, Veronika NÝDRLOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ and Dušan KLAPKO.
Edition 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8149-9
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8149-2015
Keywords (in Czech) hra; edukace; zážitek; prožitek; zkušenost; dramaturgie; scénář; motivace; reflexe a zpětná vazba; metodika zážitkově orientovaných akcí; tým; letor jeho osobnostní a profesní rozvoj
Keywords in English game; play; education; passed experience; present experience; experience; dramaturgy; script; motivation; reflection and feedback; methodics of experientially oriented events; team; role; lector; personal and professional growth
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Nýdrlová, Ph.D., učo 322680. Changed: 7/3/2016 18:13.
Abstract
Publikace Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů aneb (Ne)vaříme z vody je primárně určena studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas, jako teoretická i praktická podpora při studiu předmětů zaměřených na pedagogiku volného času, osobnostní a sociální přípravu a zážitkově orientované kurzy, i při jejich dalším směřování. Název i obsahová koncepce je protkána metaforami, které vyzývají čtenáře ke kreativnímu způsobu zpracování nabízených informací. Právě kreativita je vonným kořením podporující chuť lektorské práce. Čtenář se uvnitř setkává s pojmy jako hra, edukace, zážitek, prožitek, zkušenost, dramaturgie, scénář, motivace, reflexe a zpětná vazba, metodika (příprava a realizace) zážitkově orientovaných akcí, tým, jeho role, letor jeho osobnostní a profesní rozvoj či psychohygiena. Kniha není databází her, ale kolektivní autorskou prací, která shrnuje naše zkušenosti. Témata představují koláž, jejíž výsledný obraz vystihuje naše pojetí zážitkové pedagogiky a zkušenostně reflektivního učení. To je částečně ovlivněno cílovou skupinou, tedy studenty, kteří prochází touto cestou za získáním patřičných kompetencí s cílem stát se kvalitními osobnostmi a odborníky ve své profesi. K publikaci je vytvořen také Handbook, jehož obsah bude částečně záležet i na jeho vlastníkovi. To proto, že jsme chtěli dát (nejen) studentům prostor pro vlastní poznámky, postřehy a komentáře pramenící z jejich vlastní zkušenosti, která je dle nás klíčovým konceptem v procesu učení
Abstract (in English)
The publication Cookbook for lectors of experientially oriented courses, or we are (Not)cooking just with water intends firstly to the students of the discipline Social education and leisure time, as theoretical and practical support of their studies focused on leisure education, personal and social development and experientially oriented courses, but also during their next profiling. The name and content is interwoven with metaphors, those invite readers to creative attitude when processing the information. This creativity is fragrant spice supporting the taste of lector´s work. Here readers meet with concepts such as game, education, passed experience, present experience, experience, dramaturgy, script, motivation, reflection and feedback, methodics (preparation and implementation) of experientially oriented events, team, it´s role, lector and his/her personal and professional growth and psychohygiene. The book is not database of games, but collective work that summarizes our own experience. The topics introduce collage that in the end captures our conception of experiential education and experiential reflective learning. This is partly influenced by the target group, students, who pass trough this way to gain appropriate competencies with the aim to become qualite personalities and experts in their proffesion. Part of the publication is handbook. We want to give students space for their own notes and commentary based on their own experience, that we find as the key concept in learning process.
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0145, interní kód MUName: Inovace studijního oboru Rekreologie v souladu s požadavky trhu práce
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education
PrintDisplayed: 29/3/2024 01:17