D 2015

Education to overcoming violated reciprocity between man and nature

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Education to overcoming violated reciprocity between man and nature

Name in Czech

Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sofia, 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, p. 333-338, 6 pp. 2015

Publisher

STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086736

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-619-7105-45-2

ISSN

UT WoS

000393896200043

Keywords (in Czech)

biofilní orientace vzdělávání; environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání;

Keywords in English

biophile orientation of education; environmental education; eco-social theory of education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/4/2017 14:29, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

In agreement with the vision of life in harmony with nature brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author connects its characteristic with environmental access in intention of eco-social theories of education. She also suggests the possibility of its development. She presents the possibility of a gradual transition from the anti-environmental to the proenvironmental orientation in primary school. The content analysis presents a selection of key themes, showing a broad range of educational content essential to clarify the antithesis of culture and nature. The content analysis presents the key themes that illustrate the wide range of educational content essential to clarify the antithesis of culture and nature. Teacher's concept of biophile oriented education has a determining influence on psychodidactic curriculum transformation and its mastery reflecting didactic perspective.

In Czech

V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují nové oblasti ve vzdělávání, úzce spjaté s tzv. biofilní (propřírodní) orientací. V teoretické studii autorka spojuje její charakteristiky s environmentálním přístupem v intencích ekosociálních teorií vzdělávání. Biofilní orientaci vzdělávání posuzuje jako ideovou dimenzi kurikula, založeného na jiném konceptu přírody a kultury. Na základě obsahové analýzy uvádí výběr klíčových témat, který dokládá široký rozsah vzdělávacího obsahu podstatného k objasňování protikladu kultury a přírody. Určující vliv na psychodidaktickou transformaci učiva i jeho zvládnutí z perspektivy ontodidaktické má učitelovo pojetí biofilně orientované výuky.

Links

MUNI/A/1317/2014, interní kód MU
Name: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A