HORKÁ, Hana. Education to overcoming violated reciprocity between man and nature. In SGEM. 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research. Sofia: STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,, 2015, p. 333-338. ISBN 978-619-7105-45-2. Available from: https://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2015/B12/S3.043.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Name in Czech Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sofia, 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, p. 333-338, 6 pp. 2015.
Publisher STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd.,
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Bulgaria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086736
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-619-7105-45-2
ISSN 2367-5659
Doi http://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2015/B12/S3.043
UT WoS 000393896200043
Keywords (in Czech) biofilní orientace vzdělávání; environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání;
Keywords in English biophile orientation of education; environmental education; eco-social theory of education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 27/4/2017 14:29.
Abstract
In agreement with the vision of life in harmony with nature brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author connects its characteristic with environmental access in intention of eco-social theories of education. She also suggests the possibility of its development. She presents the possibility of a gradual transition from the anti-environmental to the proenvironmental orientation in primary school. The content analysis presents a selection of key themes, showing a broad range of educational content essential to clarify the antithesis of culture and nature. The content analysis presents the key themes that illustrate the wide range of educational content essential to clarify the antithesis of culture and nature. Teacher's concept of biophile oriented education has a determining influence on psychodidactic curriculum transformation and its mastery reflecting didactic perspective.
Abstract (in Czech)
V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují nové oblasti ve vzdělávání, úzce spjaté s tzv. biofilní (propřírodní) orientací. V teoretické studii autorka spojuje její charakteristiky s environmentálním přístupem v intencích ekosociálních teorií vzdělávání. Biofilní orientaci vzdělávání posuzuje jako ideovou dimenzi kurikula, založeného na jiném konceptu přírody a kultury. Na základě obsahové analýzy uvádí výběr klíčových témat, který dokládá široký rozsah vzdělávacího obsahu podstatného k objasňování protikladu kultury a přírody. Určující vliv na psychodidaktickou transformaci učiva i jeho zvládnutí z perspektivy ontodidaktické má učitelovo pojetí biofilně orientované výuky.
Links
MUNI/A/1317/2014, interní kód MUName: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/6/2024 17:58