J 2015

The Level of Reflection in the Professional Development of Pre-Primary Teachers

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

The Level of Reflection in the Professional Development of Pre-Primary Teachers

Name in Czech

Úroveň reflexe v profesním rozvoji učitelů mateřských škol

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Przegląd Pedagogiczny, Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Pedagogiki, 2015, 1897-6557

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086761

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

reflexe; reflektivní praktik; metakognice; myšlenkové operace; pregraduální vzdělávání; předškolní vzdělávání; učitelka mateřské školy

Keywords in English

reflection; reflective practitioner; metacognition; mental operations; pregraduual education; pre-primary education; teacher in pre-primary education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2016 12:35, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

This study is presenting the expert discourse a view upon the reflection of pre-primary in two phases of their nprofessional development. The level of reflection was ascertained in the period of their study at the Faculty of Education (24) and then after a year of work in a kindergarten (6). The author first unwinds reasoning on the necessity to develop reflective thinking in the pre-primary, which she has based on the existing findings in the said area. She is presenting the reflective model (Korthagen, 2011; Píšová, 2005), which she used in her research. The remaining part of the text deals with the methodology of the research and the findings that had resulted from the data analysis. The results show that aimed support of reflection helps to develop higher levels of cognitive thinking and also points to the connection with using more effective strategies in pre-primary education.

In Czech

Předložená studie přináší do odborného diskurzu pohled na reflexi učitelů mateřských škol ve dvou fázích jejich profesního rozvoje. Úroveň reflexe byla zjišťována v době jejich studia na pedagogické fakultě (24) a pak po roce jejich práce v mateřské škole (6). Autorka nejprve rozvíjí úvahu o potřebnosti rozvíjet reflektivní myšlení učitelů mateřských škol, přičemž se opírá o výsledky dosavadních zjištění v této oblasti. Představuje model reflexe (Korthagen, 2011; Píšová, 2005), který využila ve svém výzkumu. Zbývající část textu se věnuje metodice výzkumu a zjištěním, která z analýzy dat vyplynula. Výsledky ukazují, že cílená podpora reflexe pomáhá rozvíjet vyšší hladiny kognitivního myšlení a ukazuje také na souvislost s využíváním efektivnějších vzdělávacích strategií v předškolním vzdělávání.