ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka (Socialization into School Scientific Language). Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 188 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440. ISBN 978-80-210-8060-7. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8060-2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Socializace do školního jazyka
Name (in English) Socialization into School Scientific Language
Authors ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vydání první. Brno, 188 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity ; sv. 440, 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00081616
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-8060-7
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8060-2015
Keywords (in Czech) socializace; školní jazyk; lingvistická etnografie
Keywords in English socialization; school scientific language; linguistic ethnography
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 31/3/2016 15:15.
Abstract
Od chvíle, kdy děti vstupují do školy a stávají se žáky, se spolu s učením konkrétních poznatků učí také to, jakým způsobem o nich hovořit. V tomto procesu, označovaném jako socializace do školního jazyka, se žáci učí hovořit kulturně podmíněným způsobem, ve shodě s jazykovými zvyklostmi toho kterého vyučovacího předmětu. Prostřednictvím empirického výzkumu ukotveného ve vyučovacích hodinách českého jazyka na druhém stupni základních škol nejprve popisuje, jak se žáci seznamují se školními pojmy a poté jakým způsobem pronikají do používání jazyka při práci s učebními postupy. Kniha tak ilustruje, jak se žáci stávají součástí specifického jazykového společenství, které je škole vlastní.
Abstract (in English)
Students begin to learn particular facts together with ways to talk about them as soon as they enter school. In this process, usually called language socialization or school-language socialization, students learn to use language in a specific culturally determined way in accordance with the customary teaching activities of a given school subject. Based on data from the Czech language lessons at the lower secondary schools, the monograph examines how students go through the process of (re)construction of school scientific lexicon and how they learn how to work with algorithms as they become the part of the school scientific community.
Links
GA13-23578S, research and development projectName: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Czech Science Foundation, Teacher and pupils in dialogic teaching
PrintDisplayed: 21/7/2024 19:52