J
2015
Dichotomie online a offline a problém hledání nového
MACEK, Jakub
Basic information
Original name
Dichotomie online a offline a problém hledání nového
Name (in English)
Online / Offline Dichotomy and the Problem of the New
Authors
MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Biograf, Časopis Biograf o.s. 2015, 1211-5770
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/15:00081617
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
new media; online; offline; ethnography; social sciences; media audiences
V originále
Text se věnuje epistemologickým a teoretickým výzvám a rizikům, s nimiž se sociálněvědní výzkum setkává při hledání toho, co nového do sociálního světa přinášejí takzvaná nová média. Cílem textu je v tomto ohledu zkomplikovat a odmítnout zaužívané dichotomie "online/offline" a "staré/nové" a navrhnout přiměřenější, kontextuálně orientovaný přístup ke zkoumání inovací, jež s novými komunikačními technologiemi přicházejí. Text je pojat jako odpověď na starší článek Michala Šimůnka.
In English
The article overviews the epistemological and theoretical challenges and risks of a social research focused on study of novelties brought by so called new media. The main aim of the article is, in this regard, to complicate and reject the very common use of of symbolic dichotomies "online/offline" and "old/new" and to offer more realistic and context-based approach to the innovations coming with new communication technologies. The article is conceived as an answer to older paper published by Michal Šimůnek.
Links
GP13-15684P, research and development project | Name: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí | Investor: Czech Science Foundation, New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses |
|
Displayed: 28/10/2024 21:05