J 2015

Dichotomie online a offline a problém hledání nového

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Dichotomie online a offline a problém hledání nového

Name (in English)

Online / Offline Dichotomy and the Problem of the New

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Biograf, Časopis Biograf o.s. 2015, 1211-5770

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/15:00081617

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

new media; online; offline; ethnography; social sciences; media audiences
Změněno: 4/3/2016 18:28, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se věnuje epistemologickým a teoretickým výzvám a rizikům, s nimiž se sociálněvědní výzkum setkává při hledání toho, co nového do sociálního světa přinášejí takzvaná nová média. Cílem textu je v tomto ohledu zkomplikovat a odmítnout zaužívané dichotomie "online/offline" a "staré/nové" a navrhnout přiměřenější, kontextuálně orientovaný přístup ke zkoumání inovací, jež s novými komunikačními technologiemi přicházejí. Text je pojat jako odpověď na starší článek Michala Šimůnka.

In English

The article overviews the epistemological and theoretical challenges and risks of a social research focused on study of novelties brought by so called new media. The main aim of the article is, in this regard, to complicate and reject the very common use of of symbolic dichotomies "online/offline" and "old/new" and to offer more realistic and context-based approach to the innovations coming with new communication technologies. The article is conceived as an answer to older paper published by Michal Šimůnek.

Links

GP13-15684P, research and development project
Name: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Czech Science Foundation, New and old media in everyday life: media audiences at the time of transforming media uses