ŠINDELKOVÁ, Monika, Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁ. Postoje studentů učitelství přírodovědných předmětů k nadaným žákům (The Attitudes of Science Students on the Gifted Students). In Jiřina Novotná. Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV. první. Brno: Masarykova Univerzita, 2015, p. 117-125. ISBN 978-80-210-8146-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje studentů učitelství přírodovědných předmětů k nadaným žákům
Name (in English) The Attitudes of Science Students on the Gifted Students
Authors ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alžběta MÁLKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Irena PLUCKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV, p. 117-125, 9 pp. 2015.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086795
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8146-8
Keywords (in Czech) Nadaný žák; talent; postoj učitele; dovednost; znalost; IQ; škálové testy
Keywords in English Gifted students; Talent; Attitude of teacher; Skill; Knowledge; IQ; Scale tests
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Monika Bortlíková, učo 322537. Changed: 16/3/2016 10:18.
Abstract
Vyučovací proces je soubor nepřeberného množství činností a metod, které by měly vést k jednomu určitému cíli a to kvalitnímu vzdělání každého vzdělávaného jedince. V dnešní době mnoho autorů vynáší do popředí pojem nadaný či talentovaný žák. Všichni tito autoři upozorňují na nedostatky a polopravdy, které ovlivňují přístup jednotlivých pedagogů a pedagogických pracovníků k nadaným žákům. V české legislativě je proces vzdělávání nadaného žáka sice formulován. Nalezneme mnoho pedagogů, kteří se během jejich několikaleté praxe vůbec s danou formulací nesetkali a tedy v konečném důsledku s nadanými žáky vůbec během vyučování ,,nepočítali“. Toto zjištění nás vedlo k realizaci výzkumného šetření založeného na škálovém dotazníkovém šetření vytvořeném a předloženém studentům prvního a druhého ročníku navazujícího magisterského studia učitelství odborných přírodovědných předmětů pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Cílem výzkumného šetření bylo zmapovat postoje budoucích učitelů přírodovědných předmětů k nadaným žákům.
Abstract (in English)
The teaching process is a file of multitude activities and methods, which should lead to a single specific objective and quality education for each individual learner. Nowadays many authors bring to the forefront concept of gifted and talented students. All these authors point out deficiencies and half-truths that affect access to individual teachers and pedagogic employees to talented students. In Czech legislation, the process of education a gifted students is formulated. We find a lot of teachers who, does not have experience with gifted or talented students during their several years teaching experience, and thus they do not expect gifted pupils during their classes. This finding led us to the realization of research-based on survey research created for students of first and second-year master's degree teaching science subjects at Pedagogical Faculty of Masaryk University in Brno. The aim of the research was to analyze attitudes of science teachers for gifted students.
PrintDisplayed: 27/7/2024 18:11