Detailed Information on Publication Record
2016
Mediation in Legal English Teaching
CHOVANCOVÁ, BarboraBasic information
Original name
Mediation in Legal English Teaching
Name in Czech
Mediace ve výuce právnické angličtiny
Authors
CHOVANCOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Studies in Logic, Grammar and Rhetoric, Bialystok, De Gruyter Open, 2016, 2199-6059
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14640/16:00089455
Organization unit
Language Centre
Keywords (in Czech)
ESP; právní angličtina; mluvní dovednosti
Keywords in English
ESP; legal English; speaking skills
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2017 11:39, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
Mediation is a language activity that has been unjustly neglected when preparing law students for their future professional careers. When trained in a professional context, students need to develop and improve complex communicative skills. These include not only the traditional language skills such as reading, writing, listening and speaking, but also more advanced skills such as summarizing, providing definitions, changing registers etc. All these are involved in the students’ acquisition of ‘soft skills’ that are particularly important for students of law since much of their future work involves interpersonal lawyer-client interaction. This article argues that mediation is a crucial (though previously underestimated) skill and that law-oriented ESP instruction should provide training aimed at developing this skill. Showing a practical application of this approach, the paper demonstrates that mediation can be successfully integrated in the legal English syllabus and make the learning of legal English more effective.
In Czech
Mediace představuje opomíjenou jazykovou dovednost, která může najít uplatnění ve výuce studentů práva. Komunikační dovednosti právníků v oblasti cizojazyčné komunikace zahrnují nejen čtení, psaní, mluvení a poslech, ale také pokročilejší techniky jako sumarizace významu, přeformulování, vysvětlování atd. Jedná se o tzv. "soft skills", které nacházejí uplatnění např. v oblasti komunikace mezi právníky a klienty. Článek rozvíjí teorii mediace jako jazykové dovednosti a na příkladu výuky právní angličtiny ilustruje způsoby, jakými lze tuto dovednost budovat ve výuce odborného studia cizích jazyků.