D 2015

Učební úlohy s různou obtížností jako nástroj řízení učební činnosti žáků a jejich řešení žáky primární školy

NOVÁKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Učební úlohy s různou obtížností jako nástroj řízení učební činnosti žáků a jejich řešení žáky primární školy

Name (in English)

Learning tasks of varying difficulty as a tool of management of learning activities and their solution of primary school pupils

Authors

Edition

Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV, p. 61-65, 5 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8146-8

Keywords (in Czech)

Učební úloha; regulativní parametr učební úlohy; kognitivní náročnost učební úlohy; žák primární školy; žák s nadáním pro matematiku.

Keywords in English

Learning task; Regulatory parameter of learning tasks; cognitive complexity of learning tasks; primary school pupil; gifted pupils in Mathematics.

Tags

Reviewed
Změněno: 21/3/2016 09:26, PhDr. Eva Nováková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek reflektuje současnou vzdělávací praxi na školách běžného typu, kde se ve třídách setkávají žáci s různými vzdělávacími potřebami a odlišnou úrovní matematických schopností. Uvádíme námět matematických učebních úloh, v nichž výchozí, minimální či optimální úroveň obtížnosti zaměřená na „průměrného“ žáka je východiskem pro úlohu vyšší kognitivní náročnosti určenou pro žáka s nadáním pro matematiku a související ukázky žákovských řešení.

In English

The article reflects current educational practice in mainstream schools, where pupils with different educational needs and different levels of mathematical ability come together in classrooms. It offers mathematical learning tasks of the default minimum or optimum level of difficulty focusing on the "average" pupil forming the basis for tasks of higher cognitive complexity designed for gifted pupils in Mathematics. Related examples of pupils' solutions are included.