Detailed Information on Publication Record
2015
Učební úlohy s různou obtížností jako nástroj řízení učební činnosti žáků a jejich řešení žáky primární školy
NOVÁKOVÁ, EvaBasic information
Original name
Učební úlohy s různou obtížností jako nástroj řízení učební činnosti žáků a jejich řešení žáky primární školy
Name (in English)
Learning tasks of varying difficulty as a tool of management of learning activities and their solution of primary school pupils
Authors
Edition
Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách IV, p. 61-65, 5 pp. 2015
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-8146-8
Keywords (in Czech)
Učební úloha; regulativní parametr učební úlohy; kognitivní náročnost učební úlohy; žák primární školy; žák s nadáním pro matematiku.
Keywords in English
Learning task; Regulatory parameter of learning tasks; cognitive complexity of learning tasks; primary school pupil; gifted pupils in Mathematics.
Tags
Reviewed
Změněno: 21/3/2016 09:26, PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
V originále
Příspěvek reflektuje současnou vzdělávací praxi na školách běžného typu, kde se ve třídách setkávají žáci s různými vzdělávacími potřebami a odlišnou úrovní matematických schopností. Uvádíme námět matematických učebních úloh, v nichž výchozí, minimální či optimální úroveň obtížnosti zaměřená na „průměrného“ žáka je východiskem pro úlohu vyšší kognitivní náročnosti určenou pro žáka s nadáním pro matematiku a související ukázky žákovských řešení.
In English
The article reflects current educational practice in mainstream schools, where pupils with different educational needs and different levels of mathematical ability come together in classrooms. It offers mathematical learning tasks of the default minimum or optimum level of difficulty focusing on the "average" pupil forming the basis for tasks of higher cognitive complexity designed for gifted pupils in Mathematics. Related examples of pupils' solutions are included.