BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ. Nadaní žáci se souběžnou specifickou poruchou učení (Gifted pupils with concurrent specific learning disorders). první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 6 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Nadaní žáci se souběžnou specifickou poruchou učení
Name (in English) Gifted pupils with concurrent specific learning disorders
Authors BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ.
Edition první. Brno, 6 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Survey and educational texts
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) nadaní žáci se specifickou poruchou učení,vyučování matematice,první stupeň ZŠ
Keywords in English gifted pupils with specific learning disorders, teaching mathematics, primary school
Changed by Changed by: RNDr. Růžena Blažková, CSc., učo 310. Changed: 21/3/2016 08:47.
Abstract
Zvláštní pozornost učitelů vyžaduje skupina žáků tzv. dvojí výjimečnosti, tj. žáků, u kterých se projevuje kombinace matematického nadání spolu se specifickou poruchou učení nebo chování. Žáci, kteří jsou nadaní a zároveň mají poruchu učení, jsou schopni podávat vynikající výkon, ale ten je někdy znesnadňován právě specifickou poruchou učení. V textu jsou uvedeny schopnosti a handicapy nadaných žáků s SPU, některé charakteristiky matematicky nadaného žáka s poruchou učení a ukázky práce matematicky nadaného žáka se souběžnou dyslexií a dysgrafií.
Abstract (in English)
Among various groups of primary school pupils there is a special group of pupils requiring teachers´ special attentions. These pupils are specific for their dual exceptionality, which is the manifestation of the mathematics gift combined with the specific learning or behavioural disability. Pupils who are gifted and at the same time suffer from the learning disability are able to perform extremely well, but their performance is hampered by their disability. The process of their identification is demanding for the teacher, because their disability is very often compensated by the pupils themselves, or they are able to disguise it. The text presents abilities and handicaps of gifted pupils with specific learning disorders (SLD), some characteristics of a pupil gifted in mathematics with the reading disorder and work samples of the gifted pupil in mathematics with the concurrent dyslexia and dysgraphia.
Links
MUNI/FR/1393/2014, interní kód MUName: Příprava studijních materiálů v anglickém jazyce pro přípravu budoucích učitelů k práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:21