e 2015

Gifted pupils with concurrent specific learning disorders

BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ

Basic information

Original name

Gifted pupils with concurrent specific learning disorders

Name in Czech

Nadaní žáci se souběžnou specifickou poruchou učení

Authors

BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ

Edition

první. Brno, 6 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

English

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

nadaní žáci se specifickou poruchou učení,vyučování matematice,první stupeň ZŠ

Keywords in English

gifted pupils with specific learning disorders, teaching mathematics, primary school
Změněno: 21/3/2016 08:48, RNDr. Růžena Blažková, CSc.

Abstract

V originále

Among various groups of primary school pupils there is a special group of pupils requiring teachers´ special attentions. These pupils are specific for their dual exceptionality, which is the manifestation of the mathematics gift combined with the specific learning or behavioural disability. Pupils who are gifted and at the same time suffer from the learning disability are able to perform extremely well, but their performance is hampered by their disability. The process of their identification is demanding for the teacher, because their disability is very often compensated by the pupils themselves, or they are able to disguise it. The text presents abilities and handicaps of gifted pupils with specific learning disorders (SLD), some characteristics of a pupil gifted in mathematics with the reading disorder and work samples of the gifted pupil in mathematics with the concurrent dyslexia and dysgraphia.

In Czech

Zvláštní pozornost učitelů vyžaduje skupina žáků tzv. dvojí výjimečnosti, tj. žáků, u kterých se projevuje kombinace matematického nadání spolu se specifickou poruchou učení nebo chování. Žáci, kteří jsou nadaní a zároveň mají poruchu učení, jsou schopni podávat vynikající výkon, ale ten je někdy znesnadňován právě specifickou poruchou učení. V textu jsou uvedeny schopnosti a handicapy nadaných žáků s SPU, některé charakteristiky matematicky nadaného žáka s poruchou učení a ukázky práce matematicky nadaného žáka se souběžnou dyslexií a dysgrafií.

Links

MUNI/FR/1393/2014, interní kód MU
Name: Příprava studijních materiálů v anglickém jazyce pro přípravu budoucích učitelů k práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice
Investor: Masaryk University