NOVOTNÁ, Jiřina. Pravděpodobnostní modely (Probabilistic Models). STUDIA SCIENTIFICA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK 2015, No 2. Ružomberok: pedagogická fakulta Katolické univerzity v Ružomberoku, 2015, 14/2, No 2, p. 200-204. ISSN 1336-2232.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pravděpodobnostní modely
Name in Czech Pravděpodobnostní modely
Name (in English) Probabilistic Models
Authors NOVOTNÁ, Jiřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition STUDIA SCIENTIFICA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK 2015, No 2, Ružomberok, pedagogická fakulta Katolické univerzity v Ružomberoku, 2015, 1336-2232.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086842
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Motivace; hra; pravděpodobnost; četnost; graf.
Keywords in English Motivation; game; probability; frequency; graph.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Jiřina Novotná, Ph.D., učo 1363. Changed: 31/3/2016 14:44.
Abstract
Příspěvek je věnován matematické přípravě budoucích učitelů 1. stupně základní školy. Obsahuje tři zajímavé úlohy, které jsou nazvány: Šťastná sedmička, jedna z Penneyových her a Jak zvýšit prodej čokolády? Při jejich řešení je nastíněn empirický i teoretický přístup. Z hodnocení maturit a matematických soutěží na 10 školách vyplývá, že stochastickým problémům není na základních a středních školách věnována dostatečná pozornost a proto je nutné toto téma do výuky pravidelně zařazovat, a to již od 1. stupně základní školy.
Abstract (in English)
The article focuses on mathematics training of future teachers of the 1st level of basic schol. It contains several interesting problems: The Happy Seven, The Game of Penney and How to increase sales of chocolates? When the solution is outlined empirical and theoretical approach. The evaluation of graduation and mathematics competitions in 10 schools shows that stochastic problems is not in primary and secondary schools given sufficient attention and therefore it is necessary this topic to regularly include teaching, and has been since the first grade of primary school.
PrintDisplayed: 19/7/2024 22:21