NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Životní koučování při vzdělávání mladých lidí? (Life coaching in young people educating?). Andragogika, čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. Agentura DAHA s.r.o., 2015, vol. 19, No 4, p. 13-22. ISSN 1211-6378.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Životní koučování při vzdělávání mladých lidí?
Name in Czech Životní koučování při vzdělávání mladých lidí?
Name (in English) Life coaching in young people educating?
Authors NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Andragogika, čtvrtletník pro vzdělávání dospělých, Agentura DAHA s.r.o. 2015, 1211-6378.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/15:00086851
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) mladí lidé; identita; rozvoj potenciálu; rozvoj individuálního myšlení; životní koučování
Keywords in English young people; identity; development of potential; development of individual thinging; life coaching
Changed by Changed by: Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D., učo 45609. Changed: 20/10/2018 15:40.
Abstract
V zájmu zajištění co nejlepší přípravy mladých lidí na jejich budoucí profesi a život, stojí v popředí úvaha, jaké metody a přístupy využívat, aby se mladí dokázali prosadit jak v profesním, tak osobním životě. Vzdělávací systémy, jež jsou velmi často úzce zaměřené na dosahování co nejlepších studijních výsledků, nezřídka opomíjejí individualitu myšlení, jež zaniká v uniformitě jednotného evaluačního systému hodnocení studijních výsledků. Ukazuje se však, že nejlepší studijní výsledky nejsou zárukou, že mladý člověk v budoucnosti obstojí ve svém životě či profesi (Goleman, 1999). Tato stať navazuje na myšlenky autorů zdůrazňujících požadavek, aby vzdělávání zohledňovalo individuální potenciál, umožňovalo rozvíjet kreativitu a osobní talenty a především rozvíjelo myšlení, které je základem pro dosahování osobní excelence mladých lidí (Peterson a Seligman 2004; Seligman, 2003; Saleebey, 2006, Lopez a Louis, 2009). Cílem příspěvku je diskutovat, zda je možné chápat životní koučování jako nástroj rozvoje individuálního myšlení, potenciálu a identity mladých lidí.
Abstract (in English)
: In order to provide the best possible preparation of young people for their future career and life, at the forefront is the consideration, what methods and approaches could be used so that the young person could break through in both professional and personal life. Education systems are often narrowly focused on achieving the best possible study results. Often they neglect the individuality of thinking, which may vanish in the uniformity of the unified evaluation system of learning outcomes. But it turns out that the best study results are not a guarantee that a young person in the future will stand good in his life or profession (Goleman, 1999). This paper takes into consideration the ideas of the authors that accentuate the requirement that the education take into account the individual potential, facilitate developing of creativity and personal talent and above all develop thinking, which is essential for achieving of personal perfection of young people (Peterson and Seligman 2004; Seligman, 2003; Saleebey, 2006 Lopez and Louis, 2009). The aim of this paper is to discuss whether it is possible to understand the life coaching as a tool of development of individual thought and of identity among young people.
PrintDisplayed: 20/7/2024 06:11