MAREŠ, Jan and Josef LUKAS. Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola (Tacit knowledge novice teachers. Between the search for the Holy Grail and reinventing of the wheel). In PhD Existence 6 „Výzkum +/vs./- praxe“. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tacitní znalosti začínajících vyučujících. Mezi hledáním svatého grálu a objevováním kola
Name (in English) Tacit knowledge novice teachers. Between the search for the Holy Grail and reinventing of the wheel
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition PhD Existence 6 „Výzkum +/vs./- praxe“ 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/16:00089476
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) tacitní znalosti; profesní příprava učitelů; psychologická gramotnost
Keywords in English tacit knowledge; teacher education; psychological literacy
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 1/3/2016 11:45.
Abstract
Diskusní příspěvek se zaměřuje na akuální a populární téma tacitních znalostí začínajících vyučujících. Tacitní znalosti (Šíp, Švec, 2013) ve spojení s tématem výuky představují konceptualizaci vycházející z původního Polanyiho konceptu (1958). Tato koncepce je lákavou možností uchopit osobní, verbálně neuchopitelnou, procedurálně zaměřenou a obtížně sdělitelnou zkušenost (knowledge) a odlišuje ji od znalosti explicitní, která je též osobní a vztažená k vnějšímu prostředí, ale je sdělitelná. Příspěvek se zamýšlí nad výhodami a nevýhodami této konceptualizace a snaží se nabídnout i další možnosti konceptualizace (rané) profesní zkušenosti vycházející z poznatků a konstruktů kognitivní psychologie s cílem posílit profesní (sebe)reflexi začínajících vyučujících.
Abstract (in English)
Discussion paper focuses on an accrual and a popular topic of tacit knowledge novice teachers. Tacit knowledge (Arrow, Shoemaker, 2013) in conjunction with the theme of education represent the conceptualization based on the original concept of Polanyi (1958). This concept is an attractive option to grab personal verbally elusive, difficult procedurally oriented and communicable experience (knowledge) and distinguishes it from explicit knowledge, which is also personal and related to the external environment, but communicable. The paper discusses the advantages and disadvantages of this conceptualization and seeks to offer even more options conceptualization (early) professional experience-based knowledge and constructs cognitive psychology to enhance the professional (self) reflection of novice teachers.
PrintDisplayed: 19/4/2024 04:00