PTÁČEK, Petr. Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole (Chemical formulas versus rule of three for teaching computational chemistry at lower secondary school). In Monika Šindelková (ed.). Sborník příspěvků z konference Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů V. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 59-62. ISBN 978-80-210-8136-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole
Name in Czech Chemické vzorečky versus trojčlenka při výuce chemických výpočtů na základní škole
Name (in English) Chemical formulas versus rule of three for teaching computational chemistry at lower secondary school
Authors PTÁČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník příspěvků z konference Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů V, p. 59-62, 4 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00086856
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8136-9
Keywords (in Czech) Chemické výpočty; výpočetní vzorečky; trojčlenka; matematický aparát
Keywords in English Chemical calculations; calculation formulas; rule of three; mathematical apparatus
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Ptáček, Ph.D., učo 23751. Changed: 8/3/2016 12:42.
Abstract
Početní úlohy představují pro žáky základních škol jednu z nejobtížnějších oblastí výuky chemie a přírodovědných předmětů vůbec. Jedná se o multifaktoriální jev, který koresponduje se současným trendem klesající matematické gramotnosti českých žáků. Za dané situace je pro pedagogy stále obtížnější nalézat způsoby, jak udržet kvalitní úroveň výuky přírodovědných předmětů v tematických oblastech vyžadujících použití matematického aparátu. Cílem příspěvku je představit výsledky výzkumu porovnávající úspěšnost žáků při řešení chemických početních úloh s využitím vzorečků a s využitím trojčlenky.
Abstract (in English)
Counting problems pose for elementary school students one of the most difficult areas of teaching chemistry and science in general. It is a multifactorial phenomenon that corresponds to the current trend of declining numeracy Czech pupils. Given this situation, it is increasingly difficult for teachers to find ways to maintain the level of quality of science teaching in subject areas requiring the use of mathematical tools. The aim of this paper is to present the results of research comparing the success of students in solving chemical numerical jobs using formulas and using the rule of three.
PrintDisplayed: 27/7/2024 13:52