C 2015

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

PETINISOVÁ, Tereza and Petr KACHLÍK

Basic information

Original name

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

Name in Czech

Pozitiva a rizika související s počítačovou sítí internet pro žáky základní školy

Name (in English)

Positives and Risks Associated with the Internet Network for Primary School Pupils

Authors

PETINISOVÁ, Tereza and Petr KACHLÍK

Edition

1. vyd. Brno, Faktory resilience v intervenci 3P jako koncept inkluzivních strategií v etopedii, p. 167-182, 16 pp. 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8131-4

Keywords (in Czech)

bezpečnost; dotazník; internet; počítač; riziko; škola; volný čas; výzkum; web; žák

Keywords in English

safety; questionnaire; internet; computer; risk; school; leisure; research; web, pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 24/3/2016 21:11, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Bylo provedeno výzkumné šetření, které si kladlo za cíl zmapovat trávení volného času, pozitiva a rizika související s moderními informačními a komunikačními technologiemi. Pomocí anonymního dotazníku o 20 položkách byl osloven vzorek 150 žáků 1. stupně ze dvou záměrně vybraných základních škol ze severomoravského regionu. Polovina dětí tráví svůj volný čas u počítače, třetina na sociálních sítích. I když je patrná touha respondentů po pobytu venku, třetina sportuje pouze ve škole v hodinách tělesné výchovy. Tři čtvrtiny vzorku mají doma přístup k internetu, jehož potenciálně rizikový obsah není pro 90 % dětí nijak omezován. Sotva polovina rodičů sleduje, které webové stránky jejich děti navštěvují, otázka počítačové bezpečnosti je značně podceňována.

In English

The research was aimed at mapping of leisure time activities, positives and risks relating to modern information and communication technologies. There had been compiled an anonymous questionnaire consisting of 20 items for 150 pupils attending two deliberately selected primary schools located in the North Moravian region. A half of respondent children regularly spend their free time at the computer, a third of children on social networks. Even though there is the apparent desire of the respondents to stay outside, a third of them do sports only in Physical Education lessons in school. Three quarters of respondents have the Internet access at home, 90% of children are not limited by potentially harmful content. Hardly a half of parents control the web pages visited by their children, thus, the matter of cybersecurity has been greatly underestimated.