u 2015

Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum

GULOVÁ, Lenka, Markéta SEDLÁKOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ, Jan BUCHTA, Veronika KOLAŘÍKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Aplikace mechanismů sociální pedagogiky do sociální a pedagogické práce; praxe a výzkum

Name (in English)

Application of Mechanisms of Social Education in Social Work and Teaching; Practice and Research

Authors

GULOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Markéta SEDLÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika NÝDRLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan BUCHTA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Veronika KOLAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Margita RÁCOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution), Radim ŠÍP (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ema ŠTĚPAŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 180 pp. 2015

Publisher

MUNIPRESS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Účelové publikace

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/15:00086913

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-8159-8

Keywords (in Czech)

Sociální pedagogika; analýza výzkumu; aplikace do praxe; sociální práce; sociálně znevýhodněné skupiny; kvalitativní metodologie

Keywords in English

Social education; research analysis; application in practice; social work; socially disadvantaged groups; qualitative methodology

Tags

Reviewed
Změněno: 15/8/2016 15:12, Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace představuje různé oblasti, do kterých lze implementovat sociálně pedagogické mechanismy a přístupy. Přes různorodost oblastí, které se zde otvírají, lze nalézt společná témata a blízkost cílových skupin. Jednotlivé kapitoly spojuje různé definování sociální pedagogiky, metodologie v pomáhajících profesích a snahy o podporu a aktivizaci nejrůznějších skupin obyvatelstva. Představuje se zde téma menšin, souvislosti mezi sociální pedagogikou a speciální pedagogikou, propojení sociální pedagogiky a sociální práce a význam dramatické výchovy v aktivizaci sociálně znevýhodněných jedinců a skupin. V kapitolách se rovněž uvádí příklady výzkumných šetření a jejich významu pro zefektivnění praxe. Jedná se zejména o kvalitativní metodologii.

In English

The publication presents different areas in which mechanisms and approaches of social education can be implemented. Common topics and relations among target groups can be identified within the variety of topics that open themselves here. The individual chapters are connected by different definitions of social education, methodology in helping professions and the effort for support and activation of various groups of the population. There is the topic of minorities, connections between social education and special education, links between social education and social work and the importance of drama education in activation of socially disadvantaged individuals and groups. The chapters also contain examples of research investigations and their importance for increasing the effectiveness of practice. They follow mainly the qualitative methodology.

Links

MUNI/A/1312/2014, interní kód MU
Name: Koncept výzkumu aktivit a jevů v současném světě v kontextu sociální pedagogiky (Acronym: KoVySocped)
Investor: Masaryk University, Category A