MÁROVÁ, Ivana. Contemporary Czech and Swedich Elementary School – Comparison of selected aspects. In EAPRIL. EAPRIL 2015 Proceedings. s. 539-549. ISSN 2406-4653. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Contemporary Czech and Swedich Elementary School – Comparison of selected aspects
Název česky Soudobá česká a švédská základní škola - komparace vybraných faktorů
Autoři MÁROVÁ, Ivana.
Vydání EAPRIL 2015 Proceedings, od s. 539-549, 11 s. 2016.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISSN 2406-4653
Klíčová slova česky Česká základní škola; Švédská základní škola; Inkluze; Podmínky vzdělávání
Klíčová slova anglicky Czech elementary school; Swedish elementary school; Inclusion; Educational conditions
Změnil Změnila: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D., učo 251636. Změněno: 24. 3. 2017 10:29.
Anotace
Within last 70 years European educational systems have been changing due to the increasing emphasis on multiculturalism, tolerance and inclusion. While the Nordic nations have been the first in reflecting these principles, the Czech Republic has initiated their implementation mainly after the fall of communist regime in 90´s. The contribution presents comparison of selected aspects of Swedish and Czech educational system reflecting contemporary curricular reforms, teacher´s position and conditions of education with an emphasis on students with special educational needs. Positive evaluation of the latest curricular reforms has been detected in both countries. Some conceptual aspects, however, remained unchanged or were adversely affected. Qualitative data concerning Swedish educational system has been gathered as partial results within the survey focused on conditions of pre-vocational training in Swedish elementary schools. The data monitoring the Czech educational system has been obtained especially from Czech national surveys conducted by the Czech Ministry for Education, Youth and Sport.
Anotace česky
V posledních 70 letech došlo v výrazným změnám vzdělávacích systémů v jednotlivých evropských zemích. Tyto změny odráží snahu zdůraznit principy multikulturalismu, tolerance a odpovědnosti. Severské země byly prvními, které tyto principy aplikovaly do svých vzdělávacích systémů a v přímé návaznosti na ně byla zdůrazněna také idea inkluzivního vzdělávání. Český vzdělávací systém byl v dané době více ovlivněn centralizovaným ideologickými principy výchovy vycházejícími z komunistické éry. Příspěvek prezentuje komparaci vybraných aspektů zmíněných vzdělávacích systémů s důrazem na kutikulární reformy, pozici pedagoga a podmínky vzdělávaní s důrazem na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozitivní hodnocení kurikulárních reforem bylo zaznamenáno v obou zemích. Ovšem některé koncepční prvky zůstaly nezměny, případně byly ovlivněny negativně. Kvalitativní výzkumná data týkající se švédského vzdělávacího systému byly získány v rámci studie podmínek předprofesní přípravy na švédských základních školách. Data týkající se České republiky byla získána zejména ze soudobých výzkumných šetření realizovaných MŠMT.
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 17:32