2015
Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches
ĎURINÍK, MichalZákladní údaje
Originální název
Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches
Autoři
ĎURINÍK, Michal (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Ekonomická revue, Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava, 2015, 1212-3951
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/15:00086929
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
Anchoring; experiment; methodology; willingness to pay
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2016 13:40, Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D.
Anotace
V originále
Businesses can increase customers’ willingness to pay by simply displaying multi-digit numbers, utilizing the anchoring effect. This paper compares two methodological approaches to test for the anchoring effect experimentally: a hypothetical one (subjects answering what-if questions) and a real situation (subjects making decisions involving their own real money). Although previous studies have examined anchoring in each of these settings separately, no direct comparison is available to date. In this paper, we conduct an experiment to compare anchoring in a hypothetical and a real-purchase setting. As hypothesized, the anchoring effect is more prevalent in the hypothetical than in the real-purchase condition. This produces some concerns regarding the suitability of the methods used to examine the anchoring effect.