J 2015

Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches

ĎURINÍK, Michal

Základní údaje

Originální název

Anchoring in willingness-to-pay decisions: An experimental comparison of two research approaches

Autoři

ĎURINÍK, Michal (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Ekonomická revue, Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava, 2015, 1212-3951

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/15:00086929

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

Anchoring; experiment; methodology; willingness to pay

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2016 13:40, Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D.

Anotace

V originále

Businesses can increase customers’ willingness to pay by simply displaying multi-digit numbers, utilizing the anchoring effect. This paper compares two methodological approaches to test for the anchoring effect experimentally: a hypothetical one (subjects answering what-if questions) and a real situation (subjects making decisions involving their own real money). Although previous studies have examined anchoring in each of these settings separately, no direct comparison is available to date. In this paper, we conduct an experiment to compare anchoring in a hypothetical and a real-purchase setting. As hypothesized, the anchoring effect is more prevalent in the hypothetical than in the real-purchase condition. This produces some concerns regarding the suitability of the methods used to examine the anchoring effect.