a 2015

Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení

ŠINDELKOVÁ, Monika; Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁ

Basic information

Original name

Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení

Name in Czech

Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení

Name (in English)

Casual link of chemical experiment and pupil´s knowledge in experiential learning process

Authors

ŠINDELKOVÁ, Monika; Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁ

Edition

9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Conference abstract

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7814-7

Keywords (in Czech)

Demonstrační experiment; Deweyho model zkušenostního učení; experiment, chemie; Kolbův cyklus učení; kužel zkušenosti; paměť; zkušenost; zkušenostní učení; znalost; žákovský experiment

Keywords in English

Demonstration; Dewey´s experiential learning model; experiment; chemistry, Kolb´s experiential learning cycle; cone if experience; memory; experience; experiential learning; knowledge
Changed: 9/3/2016 08:28, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková

Abstract

In the original language

Tento příspěvek se z velkého množství různých netradičních didaktických metod zabývá zkušenostním učení, resp. jeho aplikací v předmětu chemie na základní škole prostřednictví chemického experimentu. První kapitola textu vymezuje pojem „zkušenostní učení“ a shrnuje teoretická východiska s důrazem na Deweyho model zkušenostního učení, Daleho kužel zkušenosti a na Kolbův cyklus zkušenostního učení. Druhá kapitola obsahuje teoretický úvod k problematice chemického experimentu ve vyučování. Poslední část textu je věnována výzkumnému šetření, jehož úkolem bylo zmapovat průměrnou míru zapamatování si s ohledem na různé vyučovací metody – výklad, žákovský a demonstrační experiment.

In English

From the large variety of non-traditional teaching methods is the article deals with application of experiential learning in chemistry at the elementary school through the chemical experiments. The first chapter defines the concept of "experiential learning" and summarizes the theoretical background with emphasis on Dewey's model of experiential learning, Dale´s cone of experience and Kolb's experiential learning cycle. The second chapter contains a theoretical introduction of chemical experiments in teaching. The last part contains results of the research aimed to map the average rate of remembering with a regard to different teaching methods – lecture, experiment and demostration.