2015
Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení
ŠINDELKOVÁ, Monika; Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁBasic information
Original name
Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení
Name in Czech
Souvislost chemického experimentu a znalostí žáků v procesu zkušenostního učení
Name (in English)
Casual link of chemical experiment and pupil´s knowledge in experiential learning process
Authors
ŠINDELKOVÁ, Monika; Alžběta MÁLKOVÁ and Irena PLUCKOVÁ
Edition
9. didaktická konference s mezinárodní účastí, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Conference abstract
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7814-7
Keywords (in Czech)
Demonstrační experiment; Deweyho model zkušenostního učení; experiment, chemie; Kolbův cyklus učení; kužel zkušenosti; paměť; zkušenost; zkušenostní učení; znalost; žákovský experiment
Keywords in English
Demonstration; Dewey´s experiential learning model; experiment; chemistry, Kolb´s experiential learning cycle; cone if experience; memory; experience; experiential learning; knowledge
Changed: 9/3/2016 08:28, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
In the original language
Tento příspěvek se z velkého množství různých netradičních didaktických metod zabývá zkušenostním učení, resp. jeho aplikací v předmětu chemie na základní škole prostřednictví chemického experimentu. První kapitola textu vymezuje pojem „zkušenostní učení“ a shrnuje teoretická východiska s důrazem na Deweyho model zkušenostního učení, Daleho kužel zkušenosti a na Kolbův cyklus zkušenostního učení. Druhá kapitola obsahuje teoretický úvod k problematice chemického experimentu ve vyučování. Poslední část textu je věnována výzkumnému šetření, jehož úkolem bylo zmapovat průměrnou míru zapamatování si s ohledem na různé vyučovací metody – výklad, žákovský a demonstrační experiment.
In English
From the large variety of non-traditional teaching methods is the article deals with application of experiential learning in chemistry at the elementary school through the chemical experiments. The first chapter defines the concept of "experiential learning" and summarizes the theoretical background with emphasis on Dewey's model of experiential learning, Dale´s cone of experience and Kolb's experiential learning cycle. The second chapter contains a theoretical introduction of chemical experiments in teaching. The last part contains results of the research aimed to map the average rate of remembering with a regard to different teaching methods – lecture, experiment and demostration.