Detailed Information on Publication Record
2015
Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers
SLEPIČKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Addressing diversity and global issues in the public primary education: Global Storylines approach and its effects on learners and teachers
Name in Czech
Diverzita a globální témata v prostoru českých základních škol: Global Storylines a efekt na učitele a žáky
Authors
Edition
ECER 2015, Budapest, Education and Transition - Contributions from Educational Research, 2015
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Hungary
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
participativní učení; Global Storylines; Partnership beteween teacher and learners
Keywords in English
participatory learning; Global Storylines; partnership between teacher and learners
Změněno: 17/3/2016 21:34, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
V originále
Finalizing the third year of the projects aimed to implement the Global Stroylines approach in the Czech educational environment, we would like to summarize the effects it has on the pupils and teachers as well. In this 3-years project, funded by the Ministry of Foreign Affairs and run by an NGO „NaZemi“, a cohort of teachers (25 participants) is being trained in the Global Storylines and are piloting this approach in their everyday work. Within the research part of the project, conducted by the Institute of Research on Inclusive Education at Masaryk University, the continuous observation and data gathering (by researchers, as well as by involved teachers) are realized, focusing on the impact of the approach on the learning environment, the teachers and pupils. The paper will focus on the following questions: What are the main pitfalls and potentials of the Global Storylines, as experienced by the Czech teachers and learners? To what extent is the Global Storylines an effective tool to promote (1) inclusion in primary schools, (2) participatory learning and critical thinking as the inherent part of everyday school praxis, (3) working with complex and global issues in schools? The first phase of data analysis hase shown that the project increases the participation of learners in a learning process as it provides more incentives to do that that “normal” schoolwork. It increases the willingness to cooperate and the abilities to solve the conflicts in teams and to direct the cooperation to the desired aims. GSL approach contributes to the involvement of the imagination of the teachers and learners and it increases the self-confidence on both sides.Learners get easily used to their influence on the process of learning and are empowered by various means and in various contexts. GSL improves the class climate and shifts the teacher-learners relationship towards partnership.
In Czech
V tříletém projektu, na němž spolupracuje nezisková organizace NaZemi a Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání, a který je financován Ministerstvem zahraničí, se kohorta učitelů učí metodice Global Storylines a pilotuje ji ve svých třídách. V rámci výzkumné části projektu probíhá sběr dat skrze pozorování a jiné techniky, jehož cílem je sledovat dopad tohoto pedagogického přístupu na výuku, na učitele a žáky. Příspěvek je zaměřen na následující otázky: Co je hlavní devizou a hlavní slabinou přístupu, tak jak je praktikován v prostředí českých základních škol? Do jaké míry je tento pedagogické přístup efektivním nástrojem k posílení 1) inkluze 2) participativního vyučování a kritického myšlení jako nedílné části každodenní školní praxe 3) výuky komplexních a globálních témat ve škole? První fáze analýzy dat ukázala, že projekt zvyšuje participaci žáků v učícím procesu, neboť je více motivující než běžná školní práce. Zvyšuje ochotu spolupracovat a schopnost řešit konflikty ve skupině a směrovat spolupráci ke konkrétnímu cíli. Přispívá k zapojení imaginace učitelů a žáků a zvyšuje sebevědomí na obou stranách. Žáci si zvykají, že mají vliv na proces učení a mohou hodně věcí rozhodovat. Přístup zlepšuje klima třídy a posunuje vztah mezi učitelem a žáky směrem k nehierarchickému partnerství.