STROBACHOVÁ, Barbara a Miroslav FILIP. School is our common world: a constructivist-phenomenological study of the construing of Roma pupils and their teacher. In David A. Winter, Nick Reed. The Wiley Handbook of Personal Contsruct Psychology. Chichester: Wiley, 2015, s. 383-396. ISBN 978-1-118-50831-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1002/9781118508275.ch31.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název School is our common world: a constructivist-phenomenological study of the construing of Roma pupils and their teacher
Autoři STROBACHOVÁ, Barbara (203 Česká republika, garant, domácí) a Miroslav FILIP (203 Česká republika).
Vydání Chichester, The Wiley Handbook of Personal Contsruct Psychology, od s. 383-396, 14 s. 2015.
Nakladatel Wiley
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00086946
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-1-118-50831-2
Doi http://dx.doi.org/10.1002/9781118508275.ch31
Klíčová slova česky psychologie osobních konstruktů; fenomenologie;perceiver-element grid; Meaning Constitution Analysis; romští žáci; vzdělávání
Klíčová slova anglicky psychology of personal constructs; phenomenology; perceiver-element grid; Meaning Constitution Analysis; Roma pupils; education
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 18. 3. 2019 12:59.
Anotace
This chapter is concerned with the situation of a Roma community in the Czech Republic and with the lack of a working model of education for Roma children, who often fail at school. The study attempts to go beyond common hypotheses that reflect this problem and which emphasize the influence of biological, social or cultural factors, by focusing on the perspectives of the persons involved, namely on the children’s and their teacher’s construing of their school. It employs this approach in a study of a class of Roma children and their teacher, From the personal construct perspective the school is viewed as a place where complex processes of relational construing take place.. In addition, the study looks at the school in terms of the phenomenological notion of a shared life-world. Both approaches are presented as compatible tools providing insights into children’s and teacher’s ways of construing and generating concrete questions and practical suggestions.
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 01:05