J 2016

Open access passenger rail competition in the Czech Republic

TOMEŠ, Zdeněk, Martin KVIZDA, Monika JANDOVÁ and Václav REDERER

Basic information

Original name

Open access passenger rail competition in the Czech Republic

Name in Czech

Konkurence v komerční osobní železniční dopravě v České republice

Authors

TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martin KVIZDA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Monika JANDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Václav REDERER (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Transport Policy, Elsevier, 2016, 0967-070X

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 2.269

RIV identification code

RIV/00216224:14560/16:00087601

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

UT WoS

000372942700020

Keywords (in Czech)

Konkurence; železnice; Česká republika; Open access; Liberalizace; Vertikální separace

Keywords in English

Competition; Railways; Czech Republic; Open access; Liberalisation; Vertical separation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/4/2018 14:16, Mgr. Kateřina Oleksíková, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper analyses open access passenger railway competition in the Czech Republic between 2011 and 2014. This competition emerged when the major railway connection between Prague and Ostrava, which was operated only by the incumbent, was entered by two private operators, RegioJet in September 2011 and LEO Express in January 2013. Theoretical studies and experience from other countries suggest that this competition should lead to a price war, intensive market dynamics and product differentiation. The findings from the market development on the Prague – Ostrava route are broadly consistent with these predictions. The open access competition has led to an intensive price war with tariff declines reaching 46%. Innovative marketing and selling strategies have significantly increased the spread of prices, and price discrimination and yield management techniques are used extensively. All operators has been unprofitable on the line, leading to financial stress and accusations of predatory pricing on the part of the incumbent. The quality of service on the line has increased substantially with standardization, new on-board services and higher frequency. The average number of seats per train has declined significantly, and new operators have been able to win 55% market share from the incumbent. Service frequency is higher but is strongly concentrated during rush hours.

In Czech

Článek analyzuje open access konkurenci mezi osobními železničními dopravci na železniční lince Praha – Ostrava mezi lety 2010 a 2014. Výzkum se zabývá efekty konkurence na dopravní trh v oblasti cenové konkurence, diferenciace služeb a konkurenčního postavení železnice v mezioborovém srovnání přepravních výkonů. Teoretické studie a zkušenosti z jiných zemí ukazují, že open access by měl vést k cenové válce, intenzivnějšímu zavádění inovativních prodejních postupů a k diferenciaci produktů. Zjištěné výsledky ukázaly, že tyto předpoklady jsou v souladu se skutečným vývojem na lince. Open access vedl k intenzivní cenové válce a průměrnému poklesu cen o 46 % ve zkoumaném období. Všichni dopravci využívají propracovaný revenue management a uplatňují cenovou diskriminaci, což se projevilo zvýšením cenového rozpětí v porovnání se stavem před vstupem soukromých dopravců. Na lince došlo k výraznému zvýšení kvality poskytovaných služeb a jejich standardizaci. Lze také pozorovat změny ve struktuře nabídky a provozní rozměr dopadů open access. Průměrná kapacita jednoho spoje se výrazně snížila, zatímco došlo k silnému zahuštění provozu na lince. Ten je silně koncentrován do časů dopravních špiček. Soukromím dopravcům se podařilo získat 55 % železničního trhu a železniční doprava na této lince zvýšila svůj přepravní výkon o 40 % v porovnání s rokem 2010.

Links

MUNI/A/0997/2015, interní kód MU
Name: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury. (Acronym: CBA-IP)
Investor: Masaryk University, ITREGEP, Category A
TD03000061, research and development project
Name: Význam regionálních terminálů vysokorychlostních tratí pro hustotu dopravních proudů a teritoriální soudržnost.
Investor: Technology Agency of the Czech Republic