Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1338752, author = {Obrovská, Jana}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242}, keywords = {ethnicity interaction rituals ethnography peer relations intersections of identities school}, language = {cze}, issn = {0038-0288}, journal = {Sociologický časopis}, title = {Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě}, url = {http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en}, volume = {52}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1338752 AU - Obrovská, Jana PY - 2016 TI - Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě JF - Sociologický časopis VL - 52 IS - 1 SP - 53-78 EP - 53-78 PB - AV ČR, Sociologický ústav SN - 00380288 KW - ethnicity interaction rituals ethnography peer relations intersections of identities school UR - http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en L2 - http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/181-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-1-2016/3599?culture=en N2 - V tomto textu se zaměřuji na dynamiku etnicity v desegregované školní třídě. Zabývám se zejména její rolí ve vrstevnické přestávkové kultuře. Ukazuji, že etnicita ve školních vztazích je zpravidla zprostředkovaná a prolínající se s jinými kategoriálními (gender, věk) a sociálními identitami žáků (např. kamarád). Zajímá mě, v jakých kontextech a jakými směry se toto protínání odehrává a jaké integrující a exkludující dopady etnicita ve třídním kolektivu má. Argumentuji při tom, že se etnicita zviditelňuje zejména během ritualizovaných symbolických představení (performance), v nichž jsou různé identity zvýznamňovány. Na pozadí etnografického popisu role etnicity v každodennosti školní třídy analyzuji pozici romských žáků ve třídním kolektivu, jejichž jinakost se stává jak předmětem vylučování, tak prostředkem k sebeprosazování. V průsečících mezi nízkou legitimitou, kterou jsou romští žáci obdařeni v rámci svých žákovských rolí, a vysokou legitimitou v rolích kamarádských, se odkrývá ambivalentní povaha působení etnicity a procesů etnizace ve školním prostoru. ER -
OBROVSKÁ, Jana. Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. \textit{Sociologický časopis}. AV ČR, Sociologický ústav, 2016, roč.~52, č.~1, s.~53-78. ISSN~0038-0288. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.13060/00380288.2016.52.1.242.
|