V originále
Příspěvek se zabývá kvalitativní analýzou problémově orientované výukové situace. U těchto situací rozlišujeme 7 fází jejich řešení, z nichž se zaměřujeme na fázi stěžejní: analyzování problémově orientované úlohy (dále POU). Analyzována bude vybraná situace z videozáznamu z hodiny přírodovědy na 1. stupni ZŠ, a to pomocí konverzační analýzy. Z mikroanalýzy vyplývá, že ačkoliv řešení POU je rámcově vedeno učitelkou pomocí výměn typu IRF, dochází na několika místech k vzájemné reaktivnosti žáků bez iniciace učitelkou. Analýza se tedy zaměřuje na organizaci střídání replik během analyzování POU, které se vzájemnou reaktivností žáků odlišuje od běžné frontální výuky. Mikroanalýza vybrané části situace umožňuje lépe pochopit, jak v rámci frontální výuky dochází v interakci učitelky a žáků k řešení POU.
In English
The paper deals with a qualitative analysis of a problem-oriented learning situation. We distinguish 7 phases of solving such situations and focus on the fundamental one – the analysis of a problem-oriented task (further POT). Using a conversation analysis, we will analyse a chosen part of a primary Science video-study. The microanalysis shows that despite the fact that the problem-solving process is framed by IRF exchanges, some of the pupils' interactions occur without teacher's initiation. The analysis is aimed at taking participants' turn during the analysis of POT which differs from common frontal instruction due to the pupils' interactions. The microanalysis of the selected part of the learning situation helps understand how the solving process of POT is realized in the instruction.