2016
Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza
ČEŠKOVÁ, TerezaZákladní údaje
Originální název
Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza
Název česky
Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza
Název anglicky
An interaction between teacher and pupils during the analysis of a problem-oriented task: A microanalysis
Autoři
Vydání
XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku: Pätnásť rokov kvality? Kritický pohľad na stav kvalitatívneho výskumu, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
interakce; problémově orientovaná učební úloha; první stupeň; konverzační analýza
Klíčová slova anglicky
interaction, problem-oriented task; primary education, conversation analysis
Změněno: 27. 3. 2017 16:03, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá kvalitativní analýzou problémově orientované výukové situace. U těchto situací rozlišujeme 7 fází jejich řešení, z nichž se zaměřujeme na fázi stěžejní: analyzování problémově orientované úlohy (dále POU). Analyzována bude vybraná situace z videozáznamu z hodiny přírodovědy na 1. stupni ZŠ, a to pomocí konverzační analýzy. Z mikroanalýzy vyplývá, že ačkoliv řešení POU je rámcově vedeno učitelkou pomocí výměn typu IRF, dochází na několika místech k vzájemné reaktivnosti žáků bez iniciace učitelkou. Analýza se tedy zaměřuje na organizaci střídání replik během analyzování POU, které se vzájemnou reaktivností žáků odlišuje od běžné frontální výuky. Mikroanalýza vybrané části situace umožňuje lépe pochopit, jak v rámci frontální výuky dochází v interakci učitelky a žáků k řešení POU.
Anglicky
The paper deals with a qualitative analysis of a problem-oriented learning situation. We distinguish 7 phases of solving such situations and focus on the fundamental one – the analysis of a problem-oriented task (further POT). Using a conversation analysis, we will analyse a chosen part of a primary Science video-study. The microanalysis shows that despite the fact that the problem-solving process is framed by IRF exchanges, some of the pupils' interactions occur without teacher's initiation. The analysis is aimed at taking participants' turn during the analysis of POT which differs from common frontal instruction due to the pupils' interactions. The microanalysis of the selected part of the learning situation helps understand how the solving process of POT is realized in the instruction.