ČEŠKOVÁ, Tereza. Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza (An interaction between teacher and pupils during the analysis of a problem-oriented task: A microanalysis). In XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku: Pätnásť rokov kvality? Kritický pohľad na stav kvalitatívneho výskumu. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza
Name in Czech Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza
Name (in English) An interaction between teacher and pupils during the analysis of a problem-oriented task: A microanalysis
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza.
Edition XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku: Pätnásť rokov kvality? Kritický pohľad na stav kvalitatívneho výskumu, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) interakce; problémově orientovaná učební úloha; první stupeň; konverzační analýza
Keywords in English interaction, problem-oriented task; primary education, conversation analysis
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 27/3/2017 16:03.
Abstract
Příspěvek se zabývá kvalitativní analýzou problémově orientované výukové situace. U těchto situací rozlišujeme 7 fází jejich řešení, z nichž se zaměřujeme na fázi stěžejní: analyzování problémově orientované úlohy (dále POU). Analyzována bude vybraná situace z videozáznamu z hodiny přírodovědy na 1. stupni ZŠ, a to pomocí konverzační analýzy. Z mikroanalýzy vyplývá, že ačkoliv řešení POU je rámcově vedeno učitelkou pomocí výměn typu IRF, dochází na několika místech k vzájemné reaktivnosti žáků bez iniciace učitelkou. Analýza se tedy zaměřuje na organizaci střídání replik během analyzování POU, které se vzájemnou reaktivností žáků odlišuje od běžné frontální výuky. Mikroanalýza vybrané části situace umožňuje lépe pochopit, jak v rámci frontální výuky dochází v interakci učitelky a žáků k řešení POU.
Abstract (in English)
The paper deals with a qualitative analysis of a problem-oriented learning situation. We distinguish 7 phases of solving such situations and focus on the fundamental one – the analysis of a problem-oriented task (further POT). Using a conversation analysis, we will analyse a chosen part of a primary Science video-study. The microanalysis shows that despite the fact that the problem-solving process is framed by IRF exchanges, some of the pupils' interactions occur without teacher's initiation. The analysis is aimed at taking participants' turn during the analysis of POT which differs from common frontal instruction due to the pupils' interactions. The microanalysis of the selected part of the learning situation helps understand how the solving process of POT is realized in the instruction.
PrintDisplayed: 18/7/2024 20:19