PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ. Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání (Attitudes of Czech public towards inclusive education). In III. Olomoucké speciálněpedagogické dny. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání
Name (in English) Attitudes of Czech public towards inclusive education
Authors PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ.
Edition III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW bulletin abstraktů
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání; žáci se zdravotním postižením
Keywords in English inclusive education; attitudes towards inclusive education; learners with special needs
Changed by Changed by: Mgr. Klára Dobrovolná, DiS., učo 84416. Changed: 10/3/2016 13:29.
Abstract
Postoje veřejnosti mohou ovlivňovat rozhodnutí důležitých aktérů (politiků, vedení škol, pedagogických pracovníků) a stát se tak bariérou nebo naopak facilitátorem pro společné vzdělávání všech žáků. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním postižením a poruchami chování. Šetření proběhlo na reprezentativním vzorku české populace starší 15 let (N=1 797). Největší distance byla zaznamenána vůči žákům s poruchami chování, naopak inkluzivní vzdělávání žáků s tělesným postižením je pro českou veřejnost akceptovatelné v největší míře. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným a smyslovým postižením se liší na základě věku, vzdělání a zkušenosti respondentů. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením a poruchami chování vykazují stabilní hodnoty napříč sociodemografickými charakteristikami respondentů.
Abstract (in English)
Attitudes of general public towards inklusive education can influence decision making of the key actores (politicians, school management, teachers and headteachers etc.) and became a barrier or facilitator of the inclusion as such. Our research focused on the atttitudes of the Czech general public towards inklusive education of learners with different impairments (sensory, mobility, mental etc.). The sample was representative for Czech pupulation aged 15+. The most negative attitudes were measured in relation to the learners with behavioural impairments, on the other hand, the physical impairment is accepted the most. The attitudes differs in various groups of respondents (age, education and experience).
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 27/4/2024 19:50