k 2015

Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání

PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁ

Basic information

Original name

Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání

Name (in English)

Attitudes of Czech public towards inclusive education

Edition

III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání; žáci se zdravotním postižením

Keywords in English

inclusive education; attitudes towards inclusive education; learners with special needs
Změněno: 10/3/2016 13:29, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.

Abstract

V originále

Postoje veřejnosti mohou ovlivňovat rozhodnutí důležitých aktérů (politiků, vedení škol, pedagogických pracovníků) a stát se tak bariérou nebo naopak facilitátorem pro společné vzdělávání všech žáků. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním postižením a poruchami chování. Šetření proběhlo na reprezentativním vzorku české populace starší 15 let (N=1 797). Největší distance byla zaznamenána vůči žákům s poruchami chování, naopak inkluzivní vzdělávání žáků s tělesným postižením je pro českou veřejnost akceptovatelné v největší míře. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným a smyslovým postižením se liší na základě věku, vzdělání a zkušenosti respondentů. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením a poruchami chování vykazují stabilní hodnoty napříč sociodemografickými charakteristikami respondentů.

In English

Attitudes of general public towards inklusive education can influence decision making of the key actores (politicians, school management, teachers and headteachers etc.) and became a barrier or facilitator of the inclusion as such. Our research focused on the atttitudes of the Czech general public towards inklusive education of learners with different impairments (sensory, mobility, mental etc.). The sample was representative for Czech pupulation aged 15+. The most negative attitudes were measured in relation to the learners with behavioural impairments, on the other hand, the physical impairment is accepted the most. The attitudes differs in various groups of respondents (age, education and experience).

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects