Detailed Information on Publication Record
2015
Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání
PANČOCHA, Karel and Lenka SLEPIČKOVÁBasic information
Original name
Postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání
Name (in English)
Attitudes of Czech public towards inclusive education
Authors
Edition
III. Olomoucké speciálněpedagogické dny, 2015
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání; žáci se zdravotním postižením
Keywords in English
inclusive education; attitudes towards inclusive education; learners with special needs
Změněno: 10/3/2016 13:29, Mgr. Klára Dobrovolná, DiS.
V originále
Postoje veřejnosti mohou ovlivňovat rozhodnutí důležitých aktérů (politiků, vedení škol, pedagogických pracovníků) a stát se tak bariérou nebo naopak facilitátorem pro společné vzdělávání všech žáků. Výzkumné šetření bylo zaměřeno na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným, smyslovým, mentálním postižením a poruchami chování. Šetření proběhlo na reprezentativním vzorku české populace starší 15 let (N=1 797). Největší distance byla zaznamenána vůči žákům s poruchami chování, naopak inkluzivní vzdělávání žáků s tělesným postižením je pro českou veřejnost akceptovatelné v největší míře. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s tělesným a smyslovým postižením se liší na základě věku, vzdělání a zkušenosti respondentů. Postoje k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením a poruchami chování vykazují stabilní hodnoty napříč sociodemografickými charakteristikami respondentů.
In English
Attitudes of general public towards inklusive education can influence decision making of the key actores (politicians, school management, teachers and headteachers etc.) and became a barrier or facilitator of the inclusion as such. Our research focused on the atttitudes of the Czech general public towards inklusive education of learners with different impairments (sensory, mobility, mental etc.). The sample was representative for Czech pupulation aged 15+. The most negative attitudes were measured in relation to the learners with behavioural impairments, on the other hand, the physical impairment is accepted the most. The attitudes differs in various groups of respondents (age, education and experience).
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|