b 2015

Výchova k občanství :doporučujeme pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia

LUNEROVÁ, Jitka, Radim ŠTĚRBA and Monika SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

Výchova k občanství :doporučujeme pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia

Name in Czech

Výchova k občanství :doporučujeme pro 7. ročník základní školy a sekundy víceletého gymnázia

Name (in English)

citizenship education

Authors

LUNEROVÁ, Jitka, Radim ŠTĚRBA and Monika SVOBODOVÁ

Edition

4. vyd. Brno, 80 pp. 2015

Publisher

Nová škola

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učebnice

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7289-718-6

Keywords (in Czech)

občanská výchova výchova k občanství

Keywords in English

civics citizenship education

Tags

Reviewed
Změněno: 21/9/2016 08:15, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Učebnice občanské výchovy pro žáky 7. ročníků ZŠ. Obsahuje přehledný výklad několika základních okruhů z učiva probíraného v rámci RVP ZV v 7. ročníku. Věnuje se tématům já - my - kam patřím (identita, osobní rozvoj, vztahy mezi lidmi, soužití mezi lidmi, naše škola, lidská setkání), já a moje kořeny (historická tradice, kultura, kulturní rozmanitosti), já a společenský systém (základní principy demokracie, historické typy států, lidská práva v minulosti a dnes), já a peníze (majetek a vlastnictví, rodinný rozpočet, péče o majetek, hodnoty, základní principy tržního hospodářství). Vlastní výklad učiva je doplněn průřezovými tématy, literárními ukázkami a návrhy úkolů a projektů. Kromě zpracovaných témat obsahuje učebnice také klíčové kompetence a očekávané výstupy k probíranému učivu.

In English

The textbook of civics for pupils of the 7th grade of primary school. Provides a simple interpretation of several basic areas of the curriculum discussed under FEP in the 7th class. It covers the topics I - we - where I belong (identity, personal development, interpersonal relations, coexistence among people, our schools, human encounters), me and my roots (historical traditions, culture, cultural diversity), me and the social system (base principles of democracy, historical types of law, human rights in the past and today), me and money (assets and property, family budget, taking care of property values, basic principles of the market economy). Own interpretation of the curriculum is supplemented by cross-cutting themes, literary examples and suggestions of tasks and projects. In addition to processed themes include textbooks also key competencies and expected outcomes of the discussed curriculum.