NAVRÁTILOVÁ, Jitka a Pavel NAVRÁTIL. Educational discourses in social work. Online. Sociální pedagogika/Social education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, roč. 4, č. 1, s. 38-56. ISSN 1805-8825. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Educational discourses in social work
Název česky Vzdělávací diskurzy v sociální práci
Autoři NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, domácí) a Pavel NAVRÁTIL (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016, 1805-8825.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00089573
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky vzdělávání, identita, sociální práce, evidence-based diskurz, reflexivní diskurz, kompetenční diskurz, sociálně-pedagogický diskurz
Klíčová slova anglicky education; identity; social work; evidence-based discourse; reflexive discourse; competency discourse; social-education discourse
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D., učo 45609. Změněno: 20. 10. 2018 15:43.
Anotace
The experts in the Czech Republic have been leading a discussion about the nature of social work identity for more than a quarter century. This debate has not brought a definite shift in the understanding of what social work is and even has not revealed a shared position on what should be the domain of social work (Chytil, 2007; Navratil, Navratilova, 2008; 2012; Matulayová, Musil, 2013; Punová, Navratilova, 2014). However, if there is a consensus on the identity of social work, it refers to the fact that social work is a branch socially constructed (Navratil, 2013) and therefore also multiparadigmatic or discursively open (Musil, 2013). If it is difficult or impossible to capture the professional identity in one clear and final definition, the professional identity can be seen with the help of discourses. This paper then builds on the premise that one of the most important factors influencing understanding of social work identity is a university education, which is one of the key social institutions that influence or even shape the discursive space of social work (Etzkowitz and Dzisah, 2012). In the paper, we present the most influential contemporary discourses, which are used for the education of social workers.
Anotace česky
V České republice se již více než čtvrt století vede odborná diskuse o podstatě identity sociální práce. Tato debata však nepřinesla jednoznačný posun v poznání, čím sociální práce je, a ani nepřinesla sdílený postoj o tom, co by mělo být její doménou (Chytil, 2007; Navrátil, Navrátilová, 2008; 2012; Matulayová, Musil, 2013; Punová, Navrátilová, 2014). Pokud však v něčem shoda ohledně identity sociální práce panuje, týká se toho, že sociální práce je obor sociálně konstruovaný (Navrátil, 2013) a tedy rovněž multiparadigmatický, či diskurzivně otevřený (Musil, 2013). Je-li tedy obtížné až nemožné postihnout oborovou identitu jednoznačnou a konečnou definicí, lze na oborovou identitu nahlížet pluralitně prostřednictvím diskurzů. Tato stať pak staví na předpokladu, že jedním z nejzásadnějších faktorů ovlivňujícím chápání oborové identity je univerzitní vzdělávání, které je jednou z klíčových společenských institucí, které diskurzivní prostor sociální ovlivňují, či dokonce utvářejí (Etzkowitz a Dzisah, 2012). Ve stati představujeme nejvlivnější soudobé diskurzy, které se uplatňují ve vzdělávání sociálních pracovníků, a odpovídáme na otázku: Jaké předpoklady o výkonu sociální práce a obecněji o pojetí oborové identity implikují vybrané diskurzy vzdělávání v sociální práci. Specifické místo mezi těmito diskurzy zaujímá sociálně-pedagogická perspektiva, s níž tyto ostatní diskurzy komparujeme a ukazujeme, jaké hodnoty jsou pro každý z jednotlivých diskurzů stěžejní a čím mohou obohatit sociální práci jako obor. Vycházíme přitom z extenzivního přehledu české, slovenské a anglicky psané odborné literatury, která k problému vzdělávání sociálních pracovníků byla publikována v uplynulých dvaceti letech.
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 17:41