VOLKOVÁ, Anežka, Lenka LACINOVÁ, Radka NEUŽILOVÁ MICHALČÁKOVÁ and Pavla DUŠKOVÁ. Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací škála (What do young people fear today? Free-response method vs. self-report scale). Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology. Academia, 2016, vol. 60, No 2, p. 197-210. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Čeho se dnes mladí lidé bojí? Volně generované výpovědi o strachu vs. sebeposuzovací škála
Name (in English) What do young people fear today? Free-response method vs. self-report scale
Authors VOLKOVÁ, Anežka (203 Czech Republic), Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Radka NEUŽILOVÁ MICHALČÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavla DUŠKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, Academia, 2016, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Impact factor Impact factor: 0.242
RIV identification code RIV/00216224:14230/16:00087856
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000375970400008
Keywords (in Czech) Specifické strachy; vynořující se dospělost; sebeposuzovací škály; volně generovaná výpověď
Keywords in English Specific fears; emerging adulthood; self-report scales; free-response method
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 26/4/2017 13:46.
Abstract
Cílem studie je explorace specifických strachů v období vynořující se dospělosti. Dílčím cílem je prověřit vhodnost užití kombinace škál FSS II a FSSC-II pro respondenty v období vynořující se dospělosti prostřednictvím porovnání výsledků z volně generovaných výpovědí s výsledky získanými užitím sebeposuzovací škály. Studie se zúčastnilo 642 respondentů, 162 mužů a 480 žen. Věkové rozmezí respondentů se pohybovalo od 20 do 29 let (průměrný věk= 23,96; SD= 2,44). Ve studii byly kombinovány dvě metody sběru dat – sebeposuzovací škály (kombinace škál FSSC-II a FSS II) a volná výpověď. Z volných výpovědí byla vytvořena kategorizace mapující obsahovou formu strachu. Na základě výsledků lze popsat strachy typické pro období mladé či vynořující se dospělosti. Jedná se zejména o strachy školní, strachy spojené se selháním, strachy o blízké, strachy spojené se zaměstnáním, strachy ze smrti, partnerské strachy, strachy z odmítnutí druhými lidmi, generalizované strachy a strachy z neznámého. Strachy, které byly detekovány prostřednictvím volných výpovědí, jsou obsahově specifické a zahrnují také vlivy vnějšího prostředí, historický a sociální kontext. Sebeposuzovací škály FSSC II a FSS II se ukázaly být obsahově nedostačující. Bylo by vhodné tyto škály na základě volných výpovědí modifikovat, aby lépe reflektovaly vývojové období mladé dospělosti a český kontext. Limitem studie bylo složení výzkumného vzorku. Jednalo se převážně o studenty (80%) a ženy (74%), což mohlo přispět například k vysokému zastoupení kategorie školních strachů v rámci studie.
Abstract (in English)
Objectives: The study aims at exploring specific fears in the emerging adulthood period. Partial objective is to examine suitability of two self-rating scale-instruments FSSC-II and FSS-II used in combination for respondents in the period of emerging adulthood. It can be assumed that young people will have subjectively perceived fears associated with finding a career, intimate relationship and self-realization. It can be assumed that open-ended answers will include fears that the current combination of scales does not. Method: The total sample size and gender structure: 642 respondents (162 males, 480 females). The sample age ranges between 20 and 29 years. The study combines two methods of data collection: self-rating scales (combination of FSSC -II and FSS-II) and open-ended questions on fears. Results and conclusions: The open-ended answers were categorized into 16 general categories. The order of ten the most intense fears from self-rating scale were presented. Items within scales were based on its contents assigned to general categories, from open-ended answers. Based on results, it is possible to describe some most specific fears typical for the period of emerging adulthood. These include school fears, fears of failure, fears for close ones, employment related fears, death related fears, partnership fears and next. The fears identified through open-ended answers appear to be content-specific and include a also effects of the social contexts. The combination of self-rating scales applied in the survey has proved to be inadequate. This study impact is limited by sample structure. The fact that the sample is over-represented by students (80%) and women (70%) might have contributed to higher proportion of school fears within this study.
Links
GAP407/12/0854, research and development projectName: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity
PrintDisplayed: 17/9/2024 20:02