KOPEČNÝ, Petr, Dagmar PŘINOSILOVÁ and Kristýna KEHAROVÁ. Logopedická intervence u dětí romského etnika v předškolním a mladším školním věku (Speech therapy of children of Roma ethnicity in preschool and early school age). In Zámečníková, D., Vítková, M. a kol. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 139-154. ISBN 978-80-210-8098-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Logopedická intervence u dětí romského etnika v předškolním a mladším školním věku
Name in Czech Logopedická intervence u dětí romského etnika v předškolním a mladším školním věku
Name (in English) Speech therapy of children of Roma ethnicity in preschool and early school age
Authors KOPEČNÝ, Petr, Dagmar PŘINOSILOVÁ and Kristýna KEHAROVÁ.
Edition první. Brno, Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe, p. 139-154, 16 pp. 2015.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-8098-0
Keywords (in Czech) komunikační schopnost, narušená komunikační schopnost; logopedická intervence;, Romové; romský jazyk; jazykové roviny
Keywords in English communication ability; impaired communication ability; speech therapy; Roma; Roma language; language levels
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., učo 221806. Changed: 24/3/2016 17:00.
Abstract
V kapitole jsou představeny výsledky analýzy zaměřené na komunikační schopnosti a logopedickou intervenci u dětí romského etnika v předškolním a mladším školním věku. Text předkládá teoretické poznatky o jazyce Romů, dále z oblasti logopedické problematiky, jazykových rovin a rozvoje komunikačních schopností. Výsledky kvalitativní části šetření vypovídají o projevech dětí romského etnika v rámci jednotlivých jazykových rovin, kvantitativní data představují názory rodičů, pedagogů a logopedů.
Abstract (in English)
The chapter presents the results of the analysis focused on communication skills and speech intervention for children of Roma ethnicity in the preschool and early school age. The text presents the theoretical knowledge of the language of the Roma, as well as in the field of speech therapy issues, levels of language and development of communication skills. The results of the qualitative part of the survey indicate the manifestations of children of Roma ethnicity within individual language levels, quantitative data represent the opinions of parents, teachers and speech therapists.
Links
MUNI/A/1169/2014, interní kód MUName: Současné trendy v pojetí a realizaci inkluzivního vzdělávání v ČR a na PdF MU se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 12/7/2024 15:09