PULIŠOVÁ, Kristýna. Problémový vztah rodiče a učitele (Parents-school problematic relationship). In Rodina, tolerancia inakosti a kvalita života detí a mládeže, Bratislava, 18.3.2016. 2016. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Problémový vztah rodiče a učitele |
Name (in English) | Parents-school problematic relationship |
Authors | PULIŠOVÁ, Kristýna (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Rodina, tolerancia inakosti a kvalita života detí a mládeže, Bratislava, 18.3.2016, 2016. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Slovakia |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/16:00089615 |
Organization unit | Faculty of Arts |
Keywords (in Czech) | rodina; rodiče; učitelé; vztah rodiny a školy; škola |
Keywords in English | school; family; parents; school-family relationship; teachers |
Tags | Family, parents, rivok, rodina, rodiče, school, school-family relationship, teachers, učitelé, vztah rodiny a školy, škola |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 11/4/2017 15:25. |
Abstract |
---|
Rodiče vystupují ve vztazích se školou v různých rolích. V roli klientské si rodiče pro své děti vybírají školu, která nejvíce vyhovuje jejich představám. Rodiče v roli partnerské jsou se školou v rovnocenném vztahu. Rodiče jako občané přistupují ke škole jako k instituci, kterou mohou ovlivňovat participací na veřejném životě. Rodiče jako problém neprojevují o školu zájem, anebo působí škole či učitelům určité potíže. Cílem práce bylo nabídnout hlubší pohled právě na problémové vztahy mezi rodiči a učiteli, zjistit, jací jsou rodiče označovaní učiteli jako problémoví, a tedy popis problémů, které učitelé aktuálně ve vztahu k rodičům nejsilněji pociťují. Přínosná může být pro učitele, kteří se mohou cítit v situaci nepříznivých vztahů s některými rodiči osamělí, nebo také jako komplexnější vhled do problému, kterým se takřka denně zaobírají. Hlavní výzkumná otázka zněla: Jací jsou rodiče žáků označovaní učiteli jako problémoví? Odpovědi na ni jsem hledala pomocí kvalitativního šetření, kdy po dobu jednoho roku probíhal formou rozhovorů sběr dat mezi učiteli na třech vesnických školách a matkami žáků těchto škol. Výběr mezi matkami proběhl na základě doporučení učiteli, kteří identifikovali takové rodiče, se kterými mají problémový vztah. Z výpovědí respondentů vyplývají tři základní charakteristické skupiny „problémových“ rodičů. Zatímco u „pasivních“ rodičů, kteří neprojevují zájem o školu v žádném ohledu, jde především o žáka a malou podporu v jeho vzdělávání a u rodičů „přehnaně aktivních“ hlavně o jistou nepohodu učitelů, kteří jsou těmito rodiči zahlcováni neustálými dotazy a připomínkami k chodu školy či samotnému vyučování, u rodičů „tiše nespokojených“ jde již v důsledku o ohrožení samotné školy. |
Abstract (in English) |
---|
Parents stand in relations with the school in a variety of roles. (1)Parents who are in the role of the client to school usually choose for their children a school that best fits their needs and visions about good school. (2)Parents in the role of a partner to the school have with school equivalent relationship, we call it partnership. (3)Parents as citizens access to the school as an institution, which may affect participation in public life. (4)Parents as a problem show no interest in school or do certain problems to school or teachers. The aim of this work was to offer a deeper look just at the troubled relationships between parents and teachers, to find out what kind of parents are labeling as problems by teachers, and therefore a description of problems that teachers currently felt in relation to the parents most strongly. The main research question was: What are the parents of labeling teachers as problematic? The answers I was looking for through a qualitative survey where over a period of one year was conducted interviews, data collection among teachers in three rural schools and mothers of pupils in these schools. Choosing between mothers went on the recommendation of teachers who have identified those parents with whom they have a troubled relationship. Respondents follow three basic characteristics of "problem" parents. There are 'passive' parents who do not show interest in the school in any way, the consequences of this behavior mainly rests with they children, there is little support in their education. Overly active parents means mainly a certain discomfort of teachers who are bombarded by constant questions and comments on the operation of schools or teaching itself. There are also parents quietly dissatisfied and it has been due to a threat to the school because of their unspoken dissatiofation. |
Links | |
---|---|
MUNI/A/1147/2015, interní kód MU | Name: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech |
Investor: Masaryk University, Category A |
PrintDisplayed: 14/10/2024 14:01