HORKÁ, Hana and Petra VYSTRČILOVÁ. Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky (Teacher`s subjective theories as a determinant of quality of education). In Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2015. ISBN 978-80-7509-287-8. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky
Name in Czech Subjektivní teorie učitele jako determinanta kvality výuky
Name (in English) Teacher`s subjective theories as a determinant of quality of education
Authors HORKÁ, Hana and Petra VYSTRČILOVÁ.
Edition Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2015, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-287-8
Keywords (in Czech) kvalita vzdělávání; příroda; kultura; biofilní orientace vzdělávání; subjektivní teorie učitele; výzkum
Keywords in English quality of education; nature; culture; biophiled orientation of education; teacher’s subjective theories; research
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D., učo 319967. Changed: 31/3/2016 20:47.
Abstract
Autorky se v prezentaci zaměřují na subjektivní teorie učitele jako proměnnou v procesu výuky při respektování komponent a charakteristik zakládajících kvalitu výuky. Sledují cílové hodnoty v intencích kvalitního vzdělávání, které vycházejí z jiného/nového náhledu na přírodu a kulturu. Po zdůvodnění a vymezení hlavních atributů předkládají výsledky výzkumu, jehož cílem bylo popsat subjektivní teorie vybrané skupiny učitelů o tzv. biofilní orientaci vzdělávání a zjistit, jak se tyto teorie promítají ve výuce. Byla použita technika strukturování konceptů vycházející z polostrukturovaného rozhovoru. Deskripce subjektivních teorií jako výsledek zmapování způsobů přemýšlení učitele o přírodě a kultuře v kontextu výuky je posuzován nejen z hlediska psychodidaktické transformace, ale především z perspektivy ontodidaktické.
Abstract (in English)
In presentation the authors focus on teacher’s subjective theories as a variable in the education process while respecting the components and characteristics of the quality of education,. They study the target values in the scope of quality education, based on a different/new view of nature and culture. After defining and substantiationg the main attributes, they present the results of a research whose aim was to describe the subjective theories of a selected group of teachers to biophile orientated education and find out how these theories are reflected in the education process. The research used the technique of structuring concepts based on semistructured interview. The description of subjective theories as a result of mapping of the ways of teachers’ thinking about nature and culture in the context of education is evaluated not only in terms of psycho-didactic transformation, but especially from the onto-didactic perspective.
Links
MUNI/A/1317/2014, interní kód MUName: Determinanty účinnosti učitelských praxí
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/4/2024 09:35